Business

Mærsk er klar til at stoppe salg af udtjente skibe

Efter blandt andet TV2's afsløringer af kritisable forhold, meddeler Mærsk nu, at selskabet ikke længere vil sælge udtjente skibe til andre.

Affæren med olieskibet 'North Sea Producer', som efter 32 års tjeneste for Mærsk bliver hugget op under kritisable forhold i Bangladesh, får det danske rederi til at lægge kursen om. Det skriver Politiken tirsdag.

Hvis der ikke er økonomi i at sejle videre med skibet, vil Mærsk selv tage ansvaret for at få det skrottet. Selskabet vil sikre, at det sker efter Mærsks egne regler for, hvordan skibe kan ophugges forsvarligt.

Det fremgår af et dokument, som Mærsk har fremlagt for Politiken.

37 siders regler

Mærsks regler om ophugning af skibe er en 37 sider lang tryksag. Den tager højde for arbejdernes sikkerhed, miljøet og risikoen for korruption.

Når ophugningen foregår på åben strand, som det sker i blandt andet Indien og Bangladesh, hvor skibe parteres med håndkraft af arbejdere uden sikkerhedsudstyr, er risikoen for alvorlige arbejdsulykker stor.

17 dræbt

Alene i år er 17 arbejdere på Chittagong-stranden i Bangladesh dræbt under arbejdet med at skrotte skibe. Samtidig bliver havet forurenet af olie og giftstoffer fra skibet.

Under de forhold er arbejdere i Bangladesh netop nu ved at partere "North Sea Producer". Skibet var i Mærsks tjeneste, indtil det i april i år blev solgt og i august dukkede op på stranden i Bangladesh.

Erkender fejl

Mærsk har afvist at give Politiken indblik i den klausul, som fulgte med salget af det udtjente olieskib. Men firmaet erkender, at den ikke er stærk nok til at hindre det, der nu sker med 'North Sea Producer'.

Som direkte konsekvens har Mærsk indført nye regler. Når Mærsk sælger et skib, skal værdien af at sejle videre med skibet holdes op mod den mulige nettofortjeneste ved at skrotte det.

Ny praksis

Hvis skibet er så udtjent, at den mulige økonomiske gevinst ved at sejle videre med det er mindre end 25 procent af skrotværdien, vil Mærsk efter de nye regler slet ikke sælge det, men beholde det.

Derefter vil Mærsk selv tage ansvaret for, at skibet bliver skrottet efter firmaets egne omfattende regler, fremgår det af svar fra konglomeratet.