Dansk smykkegigant går online på kinesisk kæmpemarked
Den danske smykkegigant Pandora går nu online for første gang på verdens største smykkemarked.
Pandora vil have fat i de kinesiske kunder online, og det danske smykkeselskab er derfor gået i samarbejde med det kinesiske internethandelsselskab Alibaba om salg af smykker på handelsplatformen Tmall.com.
Det er første gang, at de kinesiske forbrugere kan købe Pandora online.
Se også, hvorfor "Millionærklubben" sammenligner Pandora med Google på TV 2 Business her:
- Lanceringen af Pandora på Tmall.com er endnu et vigtigt skridt i forhold til etableringen af Pandoras brand hos den kinesiske forbruger. Tmall.com er førende indenfor kinesisk internethandel og er den rigtige samarbejdspartner, siger Kenneth Madsen, direktør for Pandora i Asien, i en pressemeddelelse.
Verdens største smykkemarked
Det kinesiske marked for smykker er verdens største, og ifølge Pandora havde det sidste år en værdi på cirka 600 milliarder kroner.
Det er en stigning på 7 procent i forhold til 2014.
I 2016-2021 forventes smykkemarkedet i Kina, ifølge Euromonitor, at stige med omkring 6 pct. om året.
De kinesiske forbrugere handler mere og mere online, og i 2015 udgjorde handel på nettet omkring 1785 milliarder kroner, hvilket er 53 procent mere end året før.
Alibabas handelsplatform, Tmall.com, blev lanceret i april 2008.