Business

OVERBLIK: Sådan kommer det nye Mærsk til at se ud

Fra nu af har A.P. Møller-Mærsk to store centrale selskaber at koncentrere sig om. Få et overblik over det nye Mærsk og alle forretningerne her.

Danmarks største selskab A.P. Møller-Mærsk splittes op i to selskaber. Her kan du få et overblik over hele Mærsk, og hvordan de forskellige forretninger ser ud.

Mærsk har tidligere haft fem forskellige selskaber - nu er der to med en fire-fem selskaber under sig. Der kommer nu til at være et transportselskab og et energiselskab.

Mærsk er generelt meget følsom over for, hvad der sker i oliepriserne, da flere af selskaberne under koncernen opererer i den branche. Det er blandt andet også én af grundene til, at Mærsk splitter op i dag.

- Vi synes ikke, at vi kunne blive ved ned af den samme vej. Der er nogle industrier, der er udfordret, siger Michael Pram Rasmussen, formand i A.P. Møller-Mærsk, til TV 2 Business.

Se også klip med Mærsk nye chef for energiforretningen på TV 2 Business her:

Her kan du se, hvordan de forskellige forretninger klarer sig:

Transport & Logistik

Sådan ser det første selskab i Mærsk ud

Maersk Line

Maersk Line

  • Maersk Line er et dansk rederiselskab og er en af verdens største indenfor transport af containere.
  • Ifølge Mærsk skal Maersk Line "øge markedsandele organisk og gennem opkøb".
  • I 2015 stod Maersk Line for 59 procent af hele Mærsks samlede omsætning. 
  • Maersk Line døjer med lave fragtrater af containere for tiden. Det betød også, at rederiet måtte aflægge et underskud på 1 milliard kroner for første halvår af 2016.
Foto: ED JONES / Scanpix Denmark

APM Terminals

APM Terminals

  • APM Terminals opererer og ejer container- og havneterminaler, hvor skibe læsser containere af og på, i hele verden.
  • Har hovedsæde i Holland.
  • Havneselskabet kæmper også for at holde økonomien i orden. I første halvår af 2016 tjente selskabet cirka 1,5 milliarder kroner, men det var 37 procent lavere end året før.
  • Ifølge Mærsk skal APM Terminals "fokusere på omkostninger og udnyttelssgrad og øge fokus på operationel optimering for at styrke afkastet og levere forbedret service til eksisterende og tredjeparts kunder".
  • I 2015 leverede APM Terminals 10 procent af den samlede omsætning til Mærsk.
Foto: Morten Germund / Scanpix Denmark

Damco

Damco

  • Damco er et logistik- og speditørselskab og har hovedsæde i Holland.
  • Damco har tidligere været Mærsks problembarn og har døjet med store underskud. Men efter en kapitalindsprøjtning fra Mærsk-gruppen i 2014 leverede Damco et overskud på 66 millioner kroner i første halvår af 2016.
  • Damco lever af at organisere logistik og transport af varer for andre selskaber. Én af selskabets kendte kunder er blandt andet skofirmaet Niké.
Foto: Pressefoto / Pressefoto

Svitzer

Svitzer

  • Svitzer er verdens ældste bugser- og bjergningsselskab.
  • Helt konkret tjener selskabet sine penge på for eksempel at bjerge skibsvrag og assistere i nødsituationer på havet.
  • Svitzer har en flåde på 430 skibe.
  • I årets første seks måneder af 2016 gav forretningen et overskud på 160 millioner kroner.
Foto: BENT MIDSTRUP / Scanpix Danmark

Maersk Container Industry

Maersk Container Industry

  • Maersk Container Industry - også kendt under navnet MCI - er producent af tørlast- og kølecontainere.
  • Selskabet laver blandt andet systemer, der kan køle varerne ned i containere, når andre selakber skal fragte for eksempel frugt.
  • Selskabets største kunde er Maersk Line, der også er en del af Mærsk-forretningen.
  • MCI's hovedsæde er i Tinglev i Danmark.
  • I årets første seks måneder har MCI døjet med et underskud på 708 millioner kroner.
Foto: BOBBY YIP / Scanpix Denmark

Energi

Sådan ser det andet selskab i Mærsk ud

Maersk Oil

Maersk Oil

  • Maersk Oil er olieforretningen i Mærsk, og selskabets opgave er at hente olie og gas op af jorden i blandt andet Nordsøen, Grønland og Den Mexicanske Golf.
  • Har i det seneste år haft det svært på grund af de meget lave priser, der er på olie for tiden.
  • Mærsk skriver, at Maersk Oil skal sigte mod at styrke sig gennem opkøb eller fusioner.
  • Maersk Oil stod for 14 procent af den samlede omsætning i Mærsk i 2015.
  • I årets første seks måneder leverede Maersk Oil et overskud på 875 millioner kroner. Det skyldes dog de massive cut i omkostningerne for selskabet, som er blevet gennemført.
Foto: CLAUS FISKER / Scanpix Denmark

Maersk Drilling

Maersk Drilling

  • Maersk Drilling ejer og driver olieboreplatforme. Selskabet har hovedsæde i København.
  • Faldet i olieprisen har også haft betydning for Maersk Drilling, hvor flere olieboreplatforme faktisk står uden arbejde her i efteråret.
  • Maersk Drilling stod for 6 procent af den samlede omsætning i Mærsk i 2015.
Foto: EDGAR SU / Scanpix Denmark

Maersk Supply Service

Maersk Supply Service

  • Maersk Supply Service opererer også i oliesektoren og forsyner skibsindustrien med ankerhåndtering- og platforme.
  • Selskabet kører med undeskud for tiden, og derfor skar Maersk Supply Service 20 skibe og skærer 400 medarbejdere fra i sidste måned. Det skyldes blandt andet også den lave oliepris.
Foto: Pressefoto / Pressefoto

Maersk Tankers

Maersk Tankers

  • Maersk Tankers transporterer forædlede olieprodukter som flybrændstof, gas, olie og benzin.
  • Maersk Tankers har hovedsæde i København.
Foto: Pressefoto / Pressefoto