Business

Ny lufthavn har kostet 15 milliarder kroner - men landet er stort set lukket

En ny lufthavn i Turkmenistan kommer formentlig ikke til at betjene særlig mange passagerer.

En nybygget lufthavn, der har kostet 15 milliarder kroner, står klar i Ashgabat - hovedstaden i den tidligere sovjetstat Turkmenistan.

Prestigebyggeriet skal forestille en svævende falk og kan angiveligt betjene 1.600 passagerer i timen. Der er kun ét problem med det store nybyggeri. Turkmenistan får kun besøg af 105.000 turister om året. Det skriver News.com.

Til sammenligning fik Danmark besøg af 25 millioner udenlandske gæster sidste år.

Lukket land

En del af forklaringen på de manglende besøgende i Turkmenistan kan findes i det besvær, der følger med at være turist i diktaturstaten.

Det er heller ikke problemfrit for Turkmenistans egne borgere at forlade landet, hvilket kun gør lufthavnen endnu mindre brugbar i landet, der er kendt for at være et af de mest lukkede i verden.

Turkmenistan var en del af det tidligere sojvetunionen indtil sammenbruddet i 1991, men det er fortsat det gamle kommunistparti, der sidder på magten i landet, der er kendt for sine store forekomster af olie og naturgas.

Berliner-skandale

"Falken" i Turkmenistan er langt fra det eneste eksempel på en stort anlagt lufthavn, der ender med at samle støv. I 2011 skulle den milliarddyre Berlin Brandenburg International Willy Brandt Airport være åbnet, men det blev i første gang udskudt på grund af store fejl i brandsikringssystemet.

Den tyske lufthavn, Berlin Brandenburg International Willy Brandt Airport, er allerede forsinket med fem år.

Siden blev en ny åbningsdato sat i marts 2013, men heller ikke i denne gang lykkedes det berlinerne at få lufthavnen, der blev præsenteret som en af de mest fremsynede af sin art i Europa, klar til at åbne.

Ifølge en artikel fra BloombergBusinessweek er der siden den første udskydelse af åbningsdatoen fundet 150.000 fejl under inspektioner af den skandalaramte lufthavn - de 85.000 blev betegnet som alvorlige.

Budgettet er for længst overskredet i lufthavnsbyggeriet fra oprindeligt 24 milliarder kroner til langt over 40 milliarder kroner. Den seneste melding om den tyske lufthavn er, at den endelige åbningsdato formentlig først bliver i 2018.