Ekspert: Derfor må discountbutikkerne lukke
Stigende krav fra forbrugerne har kostet nogle discountbutikker livet, lyder det fra en ekspert.
Over de seneste to år har flere discountbutikker måtte lade livet efter flere årtier med konstant vækst.
Og for at finde forklaringen på butikslukningerne, skal man ifølge Lars Esbjerg, lektor på Aarhus Universitet, se på de krav, der i stigende grad stilles af de danske forbrugere.
- Forbrugernes forventninger har ændret sig. Man forventer ikke kun billige produkter, når man er ude og handle ind. Man vil have lidt mere økologi og dyrevelfærd, og der er det ikke alle discountbutikkerne, der kan være med, siger han i et interview med TV 2.
Ifølge en undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia, som Jyllands-Posten har bragt i dag, har Fakta lukket 21 butikker, Aldi har lukket to butikker, mens Rema 1000 er gået mod strømmen og åbnet 15 butikker fra 2015 til i år.
Gammeldags butikker
Ifølge detail-eksperten er der da også stor forskel på, hvordan de enkelte discountbutikker har omstillet sig til kundernes ændrede adfærd.
Mens nogle discountbutikker har formået at følge med og udvide varesortimentet, er der andre, der ifølge Lars Esbjerg, har været for gammeldags til at kunne fremtidssikret.
- De har været for små og for gammeldags til, at man eksempelvis kan lave en bake-off løsning, så de kan sælge friskt brød, og derfor har man været nødt til at lukke nogle butikker, siger han.
Discountkæderne oplevede kraftig vækst på det danske fra 2004 og ti år frem, hvor antallet af butikker steg med 575 til i alt 1581 discount-forretninger.
Efterspørger kvalitet
I dag betyder prisen ikke alt for forbrugerne, og derfor er markedet ifølge Lars Esbjerg blevet sat under fornyet pres.
- Det er blevet sværere at skære forbrugerne over en kam i dag end for nogle få år siden, hvor prisen var den altdominerede faktor. I dag kigger forbrugerne i højere grad efter kvalitet og oplevelser, og det har udfordret discount-butikkerne, siger han.
Trods opbremsningen på discountmarkedet har Rema 1000, som har åbnet flest nye butikker over de seneste år, planer om at fortsætte ekspansionen på det danske marked.
Over for Jyllands-Posten fortæller kæden, at der årligt skal åbnes 15 nye butikker på det danske marked.