Business

DSB køber nye el-lokomotiver og udfaser IC4-togene

DSB vil udfase IC2- og IC4-togene efter at have købt 26 el-lokomotiver.

DSB vil købe 26 el-lokomotiver, mens de skandaleramte IC4-tog  skal udfases. Det har DSB's bestyrelse meddelt i en pressemeddelelse.

- Sammen med de langsigtede planer om indkøb af nye el-togsæt er det nu muligt at planlægge en kontrolleret udfasning af IC2- og IC4-togene. Ud fra vores driftserfaringer må vi konkludere, at IC4 ikke bliver grundstammen i den danske togtrafik, men vil være en del af løsningen, frem til elektrificering af skinnerne er gennemført, skriver bestyrelsesformand i DSB, Peter Schütze, i pressemeddelelsen.

- Med indkøbet af el-lokomotiver tages det første skridt til at udfase de aldrende ME-diesellokomotiver samt at reducere afhængigheden af IC2 og IC4-togsættene i fremtiden, skriver han fortsat.

Skal køre på Sjælland

De nye el-lokomotiver forventes at blive sat i drift i 2020. De skal primært bruges til at trække dobbeltdækkervogne og køre regionaltrafik på Sjælland.

Det vækker glæde hos DSB's administrerende direktør Flemming Jensen, der er tilfreds med bestyrelsens beslutning.

- Det er et vigtigt oplæg bestyrelsen har godkendt. Indkøbet af el-lokomotiver er første skridt i en proces, der skal sikre DSB moderne el-drevet materiel til at løfte fremtidens trafikale udfordringer, siger Flemming Jensen i pressemeddelelsen.

Overblik: Historien om de udskældte IC4-tog

    1. DSB bestiller IC4-tog

      DSB bestiller 83 IC4-tog til i alt fem milliarder kroner hos italienske AnsaldoBreda. De første togsæt skal leveres i 2002. Alle tog forventes at være leveret og i drift inden 2006.

    2. Aftale: Togene kan blive forsinket

      DSB aftaler, at togene kan leveres med forsinkelse.

    3. De første togsæt ankommet

      De første togsæt kommer til Danmark, men de er ikke køreklar.

    4. Første togsæt forventes i drift ved årsskiftet

      De første tog forventes i drift omkring årsskiftet 2004/2005.

    5. IC4-tog forsinket

      Togene forventes nu klar i januar 2006.

    6. IC4-tog yderligere forsinket

      Trafikminister Flemming Hansen orienterer trafikudvalget om, at de første IC4-tog alligevel ikke bliver klar ved indgangen til 2006.

    7. DSB får udbetalt en bod på 250 millioner kroner

      DSB får udbetalt en bod på 250 millioner kroner på grund af forsinkelserne. DSB vurderer, at de første tog kommer på skinner i juni 2006. Samtlige togsæt forventes leveret i november 2008.

    8. De første IC4-tog bliver testkørt

      De første IC4-tog bliver testkørt i Danmark. De kommer dog ikke i drift på grund af lugtgener fra togets udstødning.

    9. DSB giver AnsaldoBreda et ultimatum

      DSB giver AnsaldoBreda et ultimatum: Det første tog skal køre i august 2008, og 14 togsæt skal være klar til drift i maj 2009. I modsat fald vil kontrakten blive ophævet.

    10. Første IC4-tog kører på en dansk strækning

      Første IC4-tog kører i ordinær drift på en dansk strækning.

    11. DSB får italiensk kompensation

      I et forlig får DSB 2,25 milliarder i kompensation fra italienerne mod at slække på en række krav i kontrakten. Ny dato for endelig levering bliver udgangen af tredje kvartal 2012.

    12. De første IC4-tog klar til myldretrafik

      De første IC4-tog er klar til at køre i myldretiden, da det bliver muligt at koble flere togsæt sammen.

       

      En ekstern undersøgelse konkluderer, at IC4-toget grundlæggende er sundt, og at det med en række opgraderinger kan komme til at køre efter hensigten. Det konkluderes samtidig, at DSB ikke har mulighed for at bryde kontrakten, ligesom det ikke er muligt at finde et alternativ til togene.

    13. Status på togsæt

      DSB har modtaget 42 togsæt. 9 sæt er i drift, og 26 ombygges eller opgraderes.

    14. DSB indstiller trafik med IC4

      DSB indstiller al kørsel med IC4, da bremseproblemer nu skal undersøges af Havarikommissionen. DSB vil ud af kontrakten med AnsaldoBreda.

      I 2011 indstillede DSB på et tidspunkt også al kørsel med IC4, efter at togene to gange på få dage kørte forbi røde stopsignaler.

    15. Tilladelse til IC4-tog igen

      Trafikstyrelsen giver DSB tilladelse til igen at køre med passagerer i IC4-togene.

    16. 30 af de indkøbte IC4-tog kører

      Status er, at 30 af de indkøbte IC4-tog kører - samme antal som i juni 2015. Planen er, at 77 tog skal være i drift i 2019, men det tror ingen længere på.

    17. DSB vil udfase IC4-tog

      DSB vil købe 26 el-lokomotiver, mens de skandaleramte IC4-tog skal udfases. 

      - Sammen med de langsigtede planer om indkøb af nye el-togsæt er det nu muligt at planlægge en kontrolleret udfasning af IC2- og IC4-togene. Ud fra vores driftserfaringer må vi konkludere, at IC4 ikke bliver grundstammen i den danske togtrafik, men vil være en del af løsningen, frem til elektrificering af skinnerne er gennemført, skriver bestyrelsesformand i DSB, Peter Schütze, i pressemeddelelsen.

  1. 2017

    1. IC4-tog skrottes

      En genbrugsplads i Randers bliver endestationen for flere af IC4-tog.

      Der er tale om fem togsæt af typen NT-standard, der som de første blev leveret til DSB. De skulle have været DSB's flagskib på skinnerne, men faktum er, at de ikke har kørt i årevis, og at de ikke  er blevet opgraderet som den øvrige IC4-flåde. Blandt andet fordi deres stand var for dårlig.

      Nu bliver de i stedet ophugget og kværnet i småstumper på Randers Havn.

Kilder: Kilder: Jyllands-Posten, Trafikministeriet, Politiken og Ritzau