Business

Kundeoprør i Nykredit er en fuser

Til trods for forårets store shitstorm har Nykredit holdt fast i sin førertrøje på realkreditmarkedet.

De stærkt udskældte stigninger i bidragssatserne i Nykredit har ikke fået kunderne til at storme ud af døren i realkreditselskabet.

Det står klart efter offentliggørelsen af Nykredits seneste regnskab. Realkreditkoncernen holder således fast i sin markedsandel, og har ikke oplevet markant flere opsigelse af realkreditlån, end hvad der var forventeligt.

Vil det sige, at kundestormen er blæst over?

- Nej, det er den ikke, men vi noterer os, at vi er, hvor vi er. At vores nedskrivninger og omkostninger udvikler sig ganske tilfredsstillende, men vi må også konstatere, at vores kundetilfredshed og kundernes tillid til os har fået et slag, siger Michael Rasmussen i et interview med TV 2 Business.

- Så det er ikke ovre, før tilliden er tilbage, hvor den var, før vi gennemførte justeringen af priserne.

I første halvår tjente Nykredit 1,8 milliarder kroner efter skat, hvilket dog er en betragtelig tilbagegang sammenlignet med sidste år.

Det skyldes dog ikke utilfredse kunder, men snarere de meget udskældte renteswap-aftaler. Swap-lånene koster Nykredit over en milliard kroner i første halvår.

Hør hvorfor Nykredit-chfen selv mener, at han har kunnet holde på kunder:

Krav til polstringen

Nykredits store imagekrise tog fart, da selskabet i slutningen af februar i år meldte ud, at bidragssatserne for en halv million boligejere stod til at stige med effekt fra sommeren.

Forklaringen fra realkreditkoncernen gik i høj grad på kommende krav til, hvor polstret Nykredit og alle andre boligudlånere skal være i Europa inden for en overskuelig fremtid.

Og den regning ville altså i første omgang lande hos boligejerne. En melding, der blandt andet førte til dannelsen af en hel protestbevægelse blandt utilfredse realkreditkunder.

Sådan forholder de største Nykredit-kritikere sig til den manglende kundeflugt:

Konkurrenter følger trop

I første omgang valgte de største konkurrenter at lade Nykredit gå alene med prisstigningerne. Det ændrede sig dog over de efterfølgende måneder.

Først kom Realkredit Danmark på banen, og siden blev det Nordea Kredits tur til at annoncere højere bidragssatser. Eneste tilbageværende realkreditselskab, som endnu ikke har hævet priserne er det Jyske Bank-ejede BRFkredit.

Kan du forstå, hvis der er realkreditkunder, som er forvirret over, hvorfor deres lån bliver dyrere?

- Ja, det kan jeg, og jeg kan også godt forstå, at folk bliver frustreret. Men det jeg kan forholde mig til, er hvad vi gør. Og vi foretog en justering, som er rigtig for os på den lange bane, siger Michael Rasmussen.

Her er priserne fredet frem til udgangen af 2016.

Nykredits største ejer har tidligere i år givet udtryk for, at der skal laves grundige ændringer i magtstrukturen: