Business

Derfor stiger Mærsk-aktien efter elendigt regnskab

Mærsk-aktien stiger efter et pauvert regnskab. Her forklarer finanskommentator Ole Krohn hvorfor.

Det kan virke som en gedigen overraskelse, at Mærsk-aktierne har lagt sig i førerfeltet af C20 og præsterer stigninger i omegnen af fire procent, efter at Danmarks største virksomhed målt på antallet af medarbejdere – Novo Nordisk er meget mere værd - kom med et elendigt regnskab her til morgen.

Overkapacitet og lave priser præger containermarkedet og olieprisen er fortsat så langt nede, at Mærsk kun skraber et overskud hjem med det yderste af neglene. Det er utilfredsstillende, siger Mærsk topchef Søren Skou. Det er stærke ord, når de kommer fra Esplanaden, hvor man normalt er vant til at udtrykke sig uhyre forsigtigt.

Her kan du se analyse fra TV 2 Businness' erhvervskommentatorer Ole Krohn og Svenning Dalgaard vurderer hvad det betyder for Mærsk, at udviklingen i andet kvartal har været utilfredsstillende

Når aktien alligevel får et løft er der tre grunde.

Ingen ubehageligheder

For det første slap investorerne for nye ubehagelige overraskelser i forbindelse med regnskabet. Ingen nedjusteringer for Mærsk-gruppen som helhed. Man holder hvad man lover – selvom det ikke er ret meget.

Olieprisen har forbedret sig

For det andet retter olieprisen sig rigtig pænt fra det bundniveau, vi så tidligere på året. På dagens telekonference sagde Søren Skou, at rentabiliteten for Mærsk oliefelter i gennemsnit ligger på 40-45 dollars pr. tønde og med en aktuel oliepris på 46 dollars går det an. Det ser ud som om, at oliedivisionen med benhårde rationaliseringer kan holde skindet på næsen resten af året. Og får verdensøkonomien blot lidt mere fart, vil det smitte af på olieprisen i opadgående retning.

Ingen vil gå glip af ny strategi

For det tredje arbejder bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen stenhårdt på en ny strategi og alt andet lige stiver den aktien af – i hvert fald indtil planen er offentliggjort. Der er ikke mange investorer, der ønsker at smide aktierne lige før en sådan strategiplan bliver offentliggjort for så at se at andre løber med gevinsten.

Vi ved ikke ret meget om, hvor Mærsk vil skaffe fremtidens vækst, men om højest seks uger er vi meget klogere. Vi så, at aktien steg kraftigt efter fyringen af Nils Smedegaard og det offensive træk med at bebude en ny strategiplan, hvor alt er i spil inklusiv Søren Skous job som koncernchef. Det viser at Mærsks hovedejer, Mærsk-familien med Ane Uggla som frontfigur ikke sidder med hænderne i skødet og ser værdierne forvitre.

Ingen garanti for optur

 

Mærk-aktiens optur i dag er ingen garanti for at den vil rettet sig. Både olie- og containerforretningen synes stærkt udfordret i de kommende år og i takt med at forventningerne vokser til Michael Pram Rasmussens svendestykke som bestyrelsesformand – strategiplanen – er  risikoen for at den skuffer absolut til stede.

Det har i årevis været et mantra, at Mærsk bare kan købe sig ud af krisen, men meget tyder på, at Mærsk ikke har kunnet blive enige med potentielle sælgere af virksomheder om prisen, for der er ikke bebudet større opkøb i de senere år.

Så om Michael Pram Rasmussen har et Columbusæg i ærmet eller om han skuffer med mere business-as-usual – det er på Mærsk-sprog omkostningsreduktioner for at sejle op mod faldende markedet – ja, det kan kun fremtiden vise.

Vent og se.