Business

Kunderne kvitterer for bedre mobildækning hos TDC

TDC er presset, men kunderne kan dog glæde sig over, at mobilkunderne vil have den bedste dækning, lyder det fra topchefen.

Danmarks største telekoncern, TDC, er presset af tab af kunder og lavere priser på tele- og bredbåndsmarkedet. Den hårde konkurrence sætter sit præg på det aktuelle regnskab, der også viser en faldende omsætning.

Alligevel er der dog også positive ting at spore i regnskabet. TDC kan har nemlig haft en fremgang på 26.000 mobilkunder.

-  Vi prøver jo at være dygtige til at forklare, at vores netværk er Danmarks bedste. Det kvitterer kunderne for, og det har stabiliseret kundebasen og den vokser faktisk også, siger Pernille Erenbjerg, der er administrerende direktør i TDC Group.

Men der er som sagt fortsat pres på. Det kommer både fra konkurrenternes billigere abonnementer, men også EU’s magthavere i Brussel spiller ind i telekoncernenes forretning.

- Noget af det, der rammer os negativt er jo, at roaming priserne bliver beskåret fra EU. Så det at vi lykkedes med at stabilisere indtjeningen per kunde, synes vi faktisk er et fornuftigt resultat, siger hun.

Her kan du se hele interviewet med topchefen i TDC, der forklarer, hvad udfordringerne ved at drive Danmarks største teleselskab er. Og hvorfor de ikke er ved at ændre fokus. 

Stiger syv procent

Regnskabet er i løbet af dagen blevet positivt modtaget af investorerne på børsen. Ved eftermiddagstid lå stigningen på syv procent. 

Det skyldes blandt andet, at selskabet har formået at skabe et ”bæredygtigt pris niveau," lyder det fra Anne Sophie Riis, der er aktieanalytiker hos TDC. 

- Vi ser, at det er lykkedes dem at holde et bæredygtigt prisniveau. Det er ikke nok, men der er en forbedring, og det er positivt, siger Anne Sophie Riis.

Fald i indtjeningen

Teleselskabet kommer ud af andet kvartal med et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 2117 mio. kr. I samme periode året før var overskuddet på 2344 mio. kr.

Faldet i indtjeningen skal ses i lyset af en faldende omsætning, som lød på 5204 mio. kr. i andet kvartal, hvor særligt udviklingen i erhvervsforretningen var under et hårdt pres, ligesom flere og flere danskeres farvel til fastnettelefonen også presser indtægterne.

Udviklingen var bedre end ventet, da analytikerne havde ventet et salg på 5141 mio. kr. I andet kvartal 2015 var omsætningen på 5422 mio. kr.

TDC's erhvervsdivision kom ud af andet kvartal med et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 736 mio. kr., hvilket er et fald fra 887 mio. kr. i samme kvartal sidste år. Analytikerne havde ifølge Ritzau Estimates ventet et driftsoverskud på 1585.