Business

Hårde tider for Harley’en

Den amerikanske drøm på to hjul, Harley-Davidson, sælger færre motorcykler i guds eget land. MARK RALSTON / Scanpix Denmark

Harley-Davidson, nok en af verdens mest ikoniske motorcykler, kører i modvind. Regnskabet viser problemer i første halvår.

Salget af to-hjulede går frem hos den amerikanske motorcykelproducent, men regnskabet  byder på en myriade af advarsler om, at alt langt fra kører som smurt.

Harley Davidson

Harley Davidson blev oprettet i 1903 i Milwaukee, USA af William S. ”Bill” Harley og Arthur Davidson

Motorcykelfabrikanten havde sin sværeste tid i 1968, hvor der kun blev solgt 26.000 motorcykler

Harley Davidson anses som at være de første til at indføre "chopper"-modellen i 70'erne. Chopperen er kendetegnet af den forlængede forgaffel.

I løbet af 80'erne blev Harley Davidson strømlinet og effektiviseret. Motorcyklen blev etableret som en livsstil og ikke blot et transportmiddel.

Salget toppede i 2006 med knap 350.000 solgte motorcykler - i dag ligger det på ca. 266.000.

Der er knap 6000 ansatte.

Mens vores investeringer virker, får de nuværende markedsbetingelser i USA og økonomisk modvind i andre dele af verden os til at blive mere forsigtige.

Latt Levatich, Adm. direktør, Harley Davidson

Selskabet kunne glæde sig over, at omsætningen i de første seks måneder af 2016 steg til 3,6 milliarder dollar og resultatet til 531 millioner dollar. Men Kernemarkedet USA, hvor Harley-Davidson sælger over halvdelen af sine motorcykler, oplevede dog tilbagegang. Harley-Davidson solgte 90.112 motorcykler i USA i perioden, et fald på tre procent.

- Vi er tilfredse med vores evne til at tage markedsandele i USA. Konkurrencen i USA er stadig intens, men vores investeringer bærer frugt, skriver administrerende direktør Latt Levatich i regnskabet.

Kasketter og t-shirts sælger

I Europa og Mellemøsten gik salget til gengæld frem med 8,4 procent til 27.723 styk. Samlet faldt antallet af solgte motorcykler i halvår med en lille procent til 144.724.

Indtægterne fra motorcykelsalget steg til 2,6 milliarder dollar, mens der blev solgt merchandise som kasketter, t-shirts og andet kræs for Americana-entusiaster for 146 millioner dollar.

Lavere forventninger til resten af året

Når Harley-Davidson sætter det lange lys på og ser ind i resten af året - er direktøren også forsigtig. Han forventer nu at afskibe 264.000 til 269.000 motorcykler i år, 5000 færre end tidligere forventet.

- Mens vores investeringer virker, får de nuværende markedsbetingelser i USA og økonomisk modvind i andre dele af verden os til at blive mere forsigtige, skriver Latt Levatich i regnskabet.

Den legendariske Harley

Motorcykelproducenten blev etableret i 1903 og er dermed en af verdens ældste. Forretningen tog for alvor fart, da den amerikanske hær købte 15.000 styk til brug under første verdenskrig.

I mere moderne historie er Harley-Davidson kendt for at være yndet blandt rockerbander og som transportmidlet i filmen Easy Rider, en genredefinerende roadmovie fra 1969.