Business

Global bilkæmpe investerer 223 millioner i danske gymnasievenners firma

Autobutler, der er en dansk online handelsplads for værkstedsbesøg, får Europas næststørste bilkoncern som investor.

Christian Legêne og Peter Zigler er billedet på, hvad det kan føre med sig, hvis man gør andet end ”blot” at undre sig.

De to gymnasievenner undrede sig nemlig tilbage i 2010 over, at det var så svært at booke en tid til et bileftersyn på nettet. Men de lod det ikke forblive ved en undren. De stiftede virksomheden Autobutler, som gør det muligt for bilejere at finde tilbud på værkstedsbesøg på nettet ved sende en tur på værkstedet i udbud for at få den bedst mulige pris. 

Den idé er tilsyneladende ret god. Under alle omstændigheder har selskabet af fire omgange fået tilført kapital – senest her til morgen, hvor PSA-koncernen, der ejer Peugot og Citroen, har investeret 223 millioner i den danske iværksættervirksomhed.

Endnu ikke profitabelt

Autobutler er endnu ikke profitabelt og har siden starten for seks år siden tabt mere end 70 millioner kroner. Seneste offentliggjorte regnskab, der blev sendt på gaden lige før sommerferien, viste et underskud på 23 millioner kroner. I den forbindelse meldte selskabet ud, at man forventer at veksle de røde tal til sorte allerede i regnskabsåret 2017.

Se hele klippet herunder og bliv klogere på, hvor meget den franske koncern kommer til at bestemme over de danske iværksættere:

Vejen frem mod profitabilitet finansieres altså af kapitalindskud fra eksterne investorer.

I december 2011 fik Autobutler sin første kapitalindsprøjtning fra JL Venture. Herefter var det Jesper Buch, stifter af Justeat.dk, der kom med penge. Jesper Buch sidder i dag i selskabets bestyrelse.

Dernæst kom den svenske venturefond Creandum, kendt for ejerskabet af Spotify, med kapital og fik følgeskab af både den London-baserede venturefond Index Ventures og Dawn Capital. Og i dag er det altså så PSA-koncernen, der trumfer de hidtidige investeringer med en kapitalindsprøjtning, der skal skrives med ni cifre.

Investorerne køber ind på en virksomhed, der i dag er tilstede i fire lande, Danmark, Sverige, England og Tyskland. Kundebasen tæller 300.000 personer, der er sendt mere end en million værkstedstilbud afsted til kunderne og Autobutler arbejder sammen med mere end 2000 autoværkstedskæder i de fire lande.

Tal fra Autobutler selv viser, at en bilejer i gennemsnit kører på værksted 1,6 gange om året, så portalen har med 300.000 kunder et potentiale på 480.000 bilreparationer og en samlet reparationsomsætning på over en mia. kroner. En tredjedel af alle nye kunder opretter sig uden for værkstedets åbningstid - og angiver at de først og fremmest bruger portalen fordi det er den nemmeste måde at bestille værksted.