Business

Danske Regioner forudser monopol på ambulancekørsel

De danske regioner har svært ved at finde private virksomheder, der vil byde på ambulancekørsel og konkurrere med Falck.

Regionsrådet i Region Syddanmark mødes i dag for at planlægge tiden efter Bios' ambulancekørsel.

Øverst står, hvad der skal ske med ambulancedriften i regionen, efter man har begæret selskabet konkurs til skifteretten.

Bios har siden sidste år stået for ambulancedriften i regionen og kan ikke tilbagelevere over 30 millioner kroner, som selskabet ved en fejl har fået for meget.

Jens Stenbæk, der er formand i Region Sjælland og næstformand i Danske Regioner ser med bekymring på regionernes fremtidige udbud på ambulancekørsel, hvis ikke der kommer flere private aktører på banen.

- Næste gang der kommer en konkurrenceudbud på området, så har det en betydning, hvis der kun er en privat aktør på det danske marked. Så er vi nødt til at skabe en konkurrencesituation på en anden måde. Eventuelt gennem et kontrolbud fra regionerne selv, vurderer han.

Mangel på udenlandske spillere

Hele konkurssagen omkring Bios vil ikke få øjeblikkelige konsekvenser for andre regioner på grund af nogle længerevarende kontrakter, men han har svært ved at se, hvordan man skal få andre aktører end Falck på banen.

- Min egen region (Region Sjælland, red.) forsøgte for seks år siden med et svensk firma, Samaritten, og vi har også i andre udbudsrunder i forskellige regioner været i udlandet og forsøgt at komme i kontakt med andre private aktører for at opfordre dem til at byde ind. Men vi må sige, at interessen ikke er særlig stor, fortæller jens Stenbæk.

Falck undersøges af konkurrencestyrelsen

Falck bliver af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøgt for, om de har haft forhindret Bios i at ansætte ambulancereddere ved selv at ansætte flere reddere, end de havde brug for, for sætte en kæp i hjulet hos konkurrenten.

Men jens Stenbæk vil ikke kommenterer på, om Falck gør for meget, for at holde nye spillere ude af markedet.

- Det er en problemstilling, som i øjeblikket bliver undersøgt af konkurrencestyrelsen. Og der kører en sag der, og den synes jeg man skal afvente inden man begynder at drage konklusioner omkring den problemstilling, siger han.