Business

Skidt nyt for LEGO – Børnene vil have Barbie

Mattel har lidt uforventet succes med Barbiedukken. © Carlos Garcia Rawlins / Reute / Scanpix Denmark

Amerikanske Mattel, der kæmper med Lego om at være verdens største legetøjsproducent, har overraskende succes med salg af Barbiedukker.

Forbrugerne rev langt flere Barbiedukker ned fra hylderne i årets andet kvartal, og det var med til at sikre amerikanske Mattel et regnskab, der fik analytikere og investorer til at spærre øjnene op.

Salget af Barbie-dukker steg hele 24 procent justeret for valutaudsving, og det har gjort en stor forskel for salget af legetøj til piger, da "andre pigemærker" faldt 57 pct. i samme periode.

Tilbagegang opvejens af Babiesalg

Overordnet faldt Mattels salg af legetøj med 3,1 pct. til 957,3 mio. dollar, men med Babiedukkens salgshop overgik producenten af legetøj, alligevel analytikernes forventninger, der lød på 936,7 mio. dollar, skriver Bloomberg News.

De tre store

Mattel er en af danske Legos to største konkurrenter. Selskabet står ud over Barbie også bag Fischer-Price og Hot Wheels. Den anden kæmpe i kampen og alverdens børnehjerter hedder Hasbro. De er også amerikanske og står bag blandt andet bag Action Man og My Little Pony.

Mattel og Hasbro har flere gange forsøgt at fusionere forretningerne, dog uden resultat. Sammen har de en markedsværdi på omkring 133 milliarder kroner. Danske Legos værdi blev tidligere i år vurderet til godt 200 milliarder kroner, hvis familien bag skulle beslutte at sende det hele på børsen.

Konkurrence fra Disneys Frozen

Men markedsværdi er én ting. For de tre store handler det om at hente markedsandele.

Her har Barbie-producenten Mattel de seneste år kæmpet med at få salget af den kendte dukke tilbage på sporet, efter at konkurrencen på markedet blev intensiveret med Disney Princess og Frozen-dukker, der produceres af rivalen Hasbro.

Mattels mærker Hot Wheels og Matchbox, havde en samlet vækst i salget på 8 pct. i andet kvartal. Fischer-Price, der er legetøj til mindre børn, solgte for 6 pct. mere i forhold til andet kvartal af 2015.

Seneste regnskab fra Lego slog tilbage i marts alle hidtidige rekorder med et overskud efter skat på hele 9 milliarder kroner.