Business

Shipping-chef om Mærsk: - Vi er bekymrede

Det går trægt for Mærsk nu, og sådan kommer det til at fortsætte i lang tid, forudser director Rahul Kapoor fra analysehuset Drewry.

Landets suverænt største selskab har det strengt, og sådan vil det fortsætte en rum tid endnu.

Det er spådommen fra Rahul Kapoor, director i Drewry Shipping Consultants, der har nærstuderet A. P. Møller - Mærsk og den globale shippingbranche i årevis.

- Vi er bekymrede over dynamikken i den globale varehandel og den negative virkning det har på containershipping, siger han til TV 2.

- Særligt med Maersk Lines indtjening ser vi et lavere niveau i meget lang tid endnu, tilføjer han.

Det vil ikke stige

Drewry-directoren henviser til, at væksten i verdenshandlen falder, og at den globale produktionssektor er i knibe. Med fortsat udsigt til lave priser for transport af containere sætter det en klemme på Mærsk.

- Den svagere verdenshandel bekymrer os. Vi ser heller ingen bedring, siger Rahul Kapoor.

Se hvordan Mærsk-formanden beskrev fyringen af den mangeårige topchef ved at klikke på nedenstående link:

Et centralt problem er, at mange af de elementer, der normalt driver efterspørgslen efter Mærsks kerneydelse - transport af containere - har ændret sig.

Tidligere var udviklingen i bruttonationalproduktet en god temperatur-måler, men ifølge Kapoor 'dur den model ikke længere', og så bruger vi penge på en anden måde i dag.

- Hvis jeg giver min søn 100 dollar, har han brugt dem på et kvarter. Forbrugsmønstrerne ændrer sig, siger Rahul Kapoor, der også fremhæver store nybrud inden for produktion med såkaldte 3D-printere som en trussel.

De særlige printere kan gøre produktionen uafhængig af billig arbejdskraft, og det vil mindske behovet for transport fra eksempelvis Kina til USA og Europa.

- På den korte bane har 3D-printing en negativ indflydelse. Jeg er usikker på, hvor meget det vil fortrænge containerefterspørgslen. Men 10-20 år frem, det er meget svært at sige. Når man ser på branchen, så er shipping bagud i forhold til innovation, siger Rahul Kapoor. 

Trods det negative syn på fremtiden for Mærsk, vil en konsolidering til færre spillere i container-markedet kunne løfte det gamle selskab selskab.

- Vi er vokset så hurtigt over de seneste 15-20 år, at vi må omformulere, hvad der er normaltilstanden i branchen. Som vi går ind i det næste årti, vil branchen have en helt anden struktur, og der vil være mange færre spillere, siger Rahul Kapoor.

Mærsk er i en dramatisk omvæltning med fyring af den mangeårige topchef Nils Smedegaard, ny direktør i Søren Skou, farvel til et afgørende guldæg i olieforretningen og en helt ny strategiproces. Se mere i et særmagasin om Mærsk på TV2Business.dk.