Business

Brexit giver et stort fald i danske turistindtægter

5 års eksplosiv vækst i tilstrømningen af britiske turister er slut som følge af et fald i den britiske valutakurs på 10%.

Et fald i valutakursen på det britiske pund på 10 % kommer til at give et dyk i omsætningen for den danske turistbranche.

- Det her er noget nær worst case scenario for vores erhverv. Når købekraften falder, som den jo helt klart gør, når en valuta devaluerer som pundet gør, så har det en indflydelse på beslutningen om, hvor man tager hen - og selvfølgelig også hvor ofte man tager ud.

Sådan lyder det fra formanden for turistorganisationen Visit Denmark, Allan Agerholm, der også er administrerende direktør for Bella Center Gruppen BC Hospitality. 

Netop briterne har fyldt godt op på hotellerne de seneste år, hvor de har overhalet svenskerne  og nordmændene, som de hyppigste gæster. 

Godt hjulpet af flere flyforbindelser, en stærk britisk økonoimi og øget kendskab til Danmark via tv-serier som Forbrydelsen og Borgen er antallet af britiske overnatninger i hovedstaden steget med næsten 50 % siden 2011. 

Det eventyr har nu udsigt til en hurtig afslutning som følge af et svækket pund og udsigt til lav vækst eller recession, vurderer turistformanden.

- Der er en stor risiko vi kommer til at se resultaterne af afstemningen de kommende måneder og år, siger Allan Agerholm, der ikke tror på, at der findes en løsning på problemet. 

- Det er intet turisterhvervet kan gøre for at rette op på situationen, der er ikke andet at gøre end at konstatere, at det her er en meget kedelig situation.

Danskerne søger rejser til Storbritannien

Mens rejselystne briter bliver straffet for Brexit-resultatet, så kan den britiske turistbranche se frem til større omsætning, viser tal fra rejsesøgemaskinen Momondo. Da weekenden efter Brexit-afstemningen var ovre havde der været 46% flere søgninger på rejser fra Danmark til Storbritannien end weekenden før.

- Der kan være flere årsager, men den mest oplagt er selvfølgelig, at pundet er blevet så meget svagere siden afstemningen, hvilket jo forstærker danskernes købekraft derovre, siger Lasse Skole Hansen, PR manager hos Momondo.