Kunder hos Lauritz.com venter i månedsvis på deres penge: - Jeg har aldrig prøvet noget lignende
Forbrugerrådet Tænk kalder det problematisk, at auktionshuset Lauritz.com har ændret vilkår for afregning to gange siden årsskiftet.
I slutningen af januar solgte Unni Riel to malerier, et gammelt ur og en lampe på auktionshjemmesiden Lauritz.com for knap 2500 kroner.
Mere end to en halv måned senere har hun fortsat ikke set skyggen af sine penge.
I første omgang lød det fra Lauritz.com, at pengene ville blive udbetalt efter 30 dage. Så blev det efter 40 dage. Og nu hedder det efter 60 dage.
- Jeg har aldrig prøvet noget lignende. Jeg har arbejdet med regnskaber de seneste 30 år, og der er ikke nogen, der kan ændre handelsbetingelserne bare sådan, siger Unni Riel til TV 2.
Hun er langtfra den eneste sælger på Lauritz.com, der undrer sig over, hvor pengene bliver af.
Storm af dårlige anmeldelser
På hjemmesiden Trustpilot, hvor brugere kan komme med bedømmelser på alt fra rejsebureauer til helsekostbutikker, har Lauritz.com siden årsskiftet modtaget 293 anmeldelser.
Tre fjerdedele af anmelderne har givet auktionshuset én stjerne – altså den lavest mulige bedømmelse. Mange af de anmeldelser, som TV 2 har set, handler om manglende udbetaling.
Lauritz.com har sendt en mail til sine kunder, hvor auktionshuset beklager de forsinkede betalinger. I mailen fremgår det også, at forsinkelserne skyldes et pludseligt fald i omsætningen som følge af økonomisk afmatning som konsekvens af krigen i Ukraine.
Eftersom at udbetalingen er blevet udskudt ad to omgange for Unni Riel, frygter hun nu, at fristen bliver forlænget igen.
- Det ville ikke undre mig (at Lauritz.com forlænger fristerne igen, red.). Jeg kunne godt forestille mig, at de er lidt ude og skide, siger hun.
TV 2 har talt med flere sælgere, der ligesom Unni Riel frygter, at de enten må vente længe på deres penge – eller slet ikke får dem at se.
For Sussi Breaum og hendes mands vedkommende venter de stadig på at få udbetalt pengene fra fire lamper, de solgte 4. februar.
- Jeg føler, at jeg som sælger bliver taget som gidsel i alt det her. Fordi de bare beholder mine penge, indtil de synes, at de har råd til at betale dem til mig, siger Sussi Breaum til TV 2.
Sussi Breaum fortæller videre, at det er princippet i, at Lauritz.com ifølge hende holder på pengene, der gør hende ”virkelig vred”.
- Uordenligt
Ann Zerlang deler også holdningen om, at det er princippet snarere end de manglende penge, vreden bunder i.
Hun har solgt nogle platter, hun havde haft stående på loftet, via Lauritz.com for 375 kroner. I februar ringede hun til auktionshuset for at høre, hvor pengene blev af, men hun har fortsat ikke fået dem flere måneder efter. Hun har efterfølgende kontaktet dem online, inden hun skrev en dårlig anmeldelse på Trustpilot.
- Jeg synes, at det er rigtig træls, at jeg skal gå så vidt for at få 375 kroner. Men jeg synes også, at det er uordentligt, og jeg synes, at nogle skal reagere på det her, siger Ann Zerlang til TV 2.
Ifølge Forbrugerrådet Tænk er det problematisk, at Lauritz.com har ændret vilkårene for afregning. Direktør Mads Reinholdt siger, at så længe Lauritz.com eksisterer, skal kunderne nok få deres penge. Men risikoen er, hvis auktionshuset går konkurs.
- Hvis Lauritz går konkurs, er det tvivlsomt, om kunderne vil få deres penge. Jeg har ikke indblik i deres økonomi, men det kunne tyde på, at de har meget brug for penge. Det virker ikke som en supersund forretning, siger Mads Reinholdt til TV 2.
Forbrugerrådet Tænk kan ikke svare entydigt på, hvorvidt det er et brud på loven at ændre udbetalingsvilkår, efter at handlen har fundet sted. Det ville skulle prøves i Forbrugerklagenævnet, lyder det.
Direktør Mads Reinholdt kan ikke komme i tanke om tidligere lignende sager, men vurderer umiddelbart, at det ikke er rimeligt at ændre vilkårene undervejs.
Han siger videre, at man som forbruger bør overveje, om man er villig til at løbe den risiko, der er ved at handle via Lauritz.com.
For Ann Zerlangs vedkommende er det sidste gang, at hun benytter Lauritz.com som platform, når hun vil sælge sine ting.
- Jeg havde kigget meget på nettet og set Lauritz.com og tænkt, at det måtte jeg også prøve, men det bliver så første og sidste gang, at jeg har prøvet det, siger hun.
Lauritz.com har ikke villet stille op til interview. Men i et skriftligt svar til TV 2 står der, at den økonomiske mekanik i auktionsbranchen altid har skabt en likviditetsmæssig udfordring, når sælgere i store omsætningsmåneder efterfølgende skal afregnes i små omsætningsmåneder, hvor færre købere indbetaler penge.
“Normalt håndteres sådanne fluktuationer i likviditetsbehov af en kassekredit. Hos Lauritz er vi gået fra store omsætningsmåneder i december og januar til atypiske små omsætningsmåneder i februar og marts. Det uventede og pludselige fald i omsætning og dermed indbetalinger fra vores købere har medført, at vi har måttet skyde en andel af vores sælgerafregninger.”
Lauritz.com understreger, at de "gerne vil beklage, at nogle af vores sælgere har oplevet forsinkelse i deres afregning. Dette lever bestemt ikke op til den service, vi skal og vil yde. Vi forventer, at alle forsinkelser er afviklet ultimo april. Vi har altid afregnet alle vores sælgere, hvilket vi også gør nu".