"Voldsom stigning" eller "kæmpe fordel" – ny overenskomst deler vandene
Ifølge 3F Transport kan lønstigningerne i torsdagens overenskomst genoprette danskernes købekraft.
Torsdag faldt de sidste brikker på plads i overenskomstforhandlingernes andet store gennembrudsforlig.
På et pressemøde kunne tilfredse forhandlere fra 3F Transport og Dansk Industri nemlig præsentere en aftale på transportområdet, som samtidig er rettesnor for hele normallønsområdet.
Men spørger man dem, det hele i sidste ende handler om, er der delte meninger om den nye overenskomst.
For mens aftalens lønstigning på 3150 kroner om måneden over to år ifølge en direktør er ”voldsom”, glæder godschauffør hos Postnord Jesper Roed Andersen sig.
- Det falder et rigtig godt sted. Chauffører har aldrig været overbetalt, men jeg har aldrig klaget over min løn. Men det har også været sådan, at det kun lige kunne hænge sammen, siger han til TV 2.
Måske bliver der råd til en ferie
Jesper Roed Andersens familie består ud over ham selv også af hans kone, to børn samt hund og kat.
Her har de bestemt kunnet mærke, at priserne er steget både i supermarkedet, og når bilen skal tankes.
Men ifølge 3F Transport kan lønstigningerne i den nye overenskomst genoprette medlemmernes tabte realløn – hvis inflationen vel at mærke arter sig, som økonomerne lige nu forudser.
Samme vurdering lyder fra Danske Banks cheføkonom Las Olsen. Og det får godschaufføren til at kalde aftalen for "en kæmpe fordel".
- Det gør netop, at der måske er råd til en lille ferie eller en ekstra bøf på tallerkenen, siger Jesper Roed Andersen.
Men på den anden side af forhandlingsbordet er der dog lidt andre toner.
- Det er en voldsom stigning
Hos Slagelse Transport glæder direktør Jens Ole Larsen sig først og fremmest over, at det er lykkedes at lande en aftale.
Men udsigten til, at han nu skal til at betale mere i løn til sine 110 chauffører, bekymrer også direktøren.
Selv er han medlem af Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL), som endnu ikke har landet deres overenskomst.
Men fordi 3F Transport og Dansk Industris aftale er det såkaldte ”gennembrudsforlig” på normallønsområdet, forventer Jens Ole Larsen, at den vil smitte af på ATL’s overenskomst.
- Det er en voldsom stigning. Det er nok den største, jeg har været med til, hvis det, man hører, bliver det, vi kommer til at læne os op ad, siger han til TV 2.
Konkret frygter han at måtte sende den ekstra udgift til lønninger videre til sine kunder.
Og det er bestemt ikke alle, der har råd til at betale den regning, understreger vognmanden.
- Der er områder, hvor der stadig er gang i den, men alt byggeri ligger jo stille for at nævne én ting. Så der er masser af steder, hvor der ikke er gang i den, siger Jens Ole Larsen.