Zalando stryger foran andre netbutikker
Populære webbutikker har det tilfælles, at de alle har en høj troværdighed, fortæller brandingekspert.
Den tyske modegigant Zalando var den mest populære onlinebutik blandt danskerne sidste år.
Det viser en ny opgørelse fra Dansk Erhverv.
På andenpladsen kommer Matas, der sælger skønheds- og helseprodukter, efterfulgt af den svenske highstreet-tøjkæde H&M.
Og det overrasker ikke Henrik Byager, der er branding- og livsstilsekspert. Han forklarer, at listen går godt i tråd med, at danskernes forbrugsmønstre har ændret sig.
- Vi går ikke så meget i butikker længere. Ting, som man tidligere foretrak at købe i fysiske butikker, køber vi nu på nettet. Det gælder blandt andet tøj, som man kan bestille hjem og sende retur igen, siger Henrik Byager til TV 2.
Mange sender varerne tilbage
Det er ikke første gang, at Zalando er blevet udpeget som danskernes foretrukne e-handelsbutik. Sidste år toppede webshoppen også listen.
Henrik Byager peger på, at danskerne tidligere foretrak at købe dagligvarer og elektronik på nettet, fordi det passer til alle. Tøj derimod var længe noget, danskerne helst ville købe i butikkerne. Sådan er det ikke længere, og i dag er hjemmet blevet en form for "prøverum", fortæller han.
Den tendens udnytter en virksomhed som Zalando godt, fordi de ikke har fysiske butikker, men har bygget deres virksomhed på udelukkende at være en webshop.
- Zalando kan det, at de har et stort udvalg til nogle lave priser. Det kan vi godt lide som forbrugere, for vi sparer penge og tid og får muligheder, vi ikke havde før, siger Henrik Byager.
Ifølge Avisen Danmark har Zalando nået en omsætning på over 77 milliarder kroner om året fordelt på 25 europæiske lande. 8000 ansatte arbejder i Berlin, hvor virksomheden startede for 15 år siden.
- Vi har en meget høj udbredelse i Danmark. Vi deler ikke ret mange tal, men jeg kan sige, at det er i den øvre ende i forhold til de andre markeder, vi er på, siger Joanna Hummel til Avisen Danmark.
Det tror Henrik Byager kan have noget at gøre med, at alle webshops på listen har en høj grad af troværdighed. Noget, som ifølge ham er den vigtigste forudsætning for at klare sig godt.
- Det er afgørende, at du får det, du forventer, og den tillid har alle de tre butikker. De store bliver større, hvis budskabet om, at "her kan du trygt handle", spreder sig, forklarer han.
Høj troværdighed
E-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv hæfter sig ved, at der blandt de 20 mest populære onlinebutikker er en del danske virksomheder.
- De to i toppen står tilsammen for 10 procent af handlerne, og deres andel vokser. Det aftvinger min dybeste respekt for den dedikerede og professionelle indsats, de lægger for dagen, siger han i pressemeddelelsen med henvisning til Zalando og Matas.
Efter Zalando, Matas og H&M følger dagligvarekæden nemlig.com, Zooplus, der handler med udstyr og foder til kæledyr, Elgiganten, DSB, coop.dk, den amerikanske onlinegigant Amazon samt bilka.dk.
De 20 mest populære onlinebutikker stod for 30 procent af danskernes samlede nethandel i 2022, fremgår det af analysen.