På trods af stor succes på Instagram: - Det er sårbart at give så meget af sig selv
Grundlaget for Sofie Bøcher Lindquists succes er at dele ud af sit liv. Derfor prøver hun at sikre sig, hvis hun en dag mister lysten til livsværket.
På Instagram har 33-årige Sofie Bøcher Lindquist stor succes. Men hun kan også "tabe pusten fuldstændigt", når hun ser det lille tal, der viser, hvor mange der egentlig kigger med, når hun deler ud af sit liv.
127.000 følger hendes Instagram-profil @hello_sofie.
Hun er de seneste fire år kåret som årets influencer af Børn i byen, som er en inspirationsside for småbørnsforældre.
Og så kan hun efter syv år på platformen nu tjene mere på at reklamere for virksomheder, end hun tjente som konsulent i revisionsfirmaet Deloitte.
Sofie Bøcher Lindquist har bygget en karriere og et online fællesskab op, som hun i dag kan leve godt af.
- Jeg har et fedt arbejdsliv, jeg elsker mit job, fortæller hun.
Men hun frygter samtidig, at hun en dag mister lysten til at dele ud af sit liv. Det vil nemlig betyde, at hele grundlaget for den store succes forsvinder.
Kan tjene 40.000 på et samarbejde
Sofie Bøcher Lindquist er tilknyttet agentbureauet Social Brand Lab. De hjælper en række influencere med blandt andet at forhandle kontrakter med virksomheder, der vil have deres produkter vist frem på profilerne.
Stifter af Social Brand Lab Camilla Haugaard Ehlers fortæller, at deres infuencere på et enkelt opslag og en række stories kan tjene op mod 40.000 kroner.
Hun understreger samtidig, at der ikke nødvendigvis er direkte sammenhæng mellem, hvor mange følgere en influencer har, og hvor meget en reklamekampagne koster.
En profil med 40.000 følgere kan således sagtens tjene mere end en med 150.000 følgere, fordi det kommer an på, hvor mange indholdet når ud til. Det kaldes også reach.
Elsker sit arbejde
Sofie Bøcher Lindquist lever af at dele ud af sit liv. Det har hun gjort siden 2019, hvor hun forlod sit trygge konsulentjob.
På sin profil deler hun alt fra problemer og udfordringer ved at være småbørnsforældre til parforhold og mode, ofte med humor og et glimt i øjet.
Og det trives hun godt i.
- Jeg er meget taknemmelig for mit arbejdsliv. Det er en hobby, jeg har gjort til mit arbejde, fortæller Sofie Bøcher Lindquist.
Hun tjener penge på at lave reklamer for virksomheder, der gerne vil have deres brand eller produkt ud til Sofie Bøcher Lindquists følgere.
Derfor ser hendes arbejdsuge sådan ud, at nogle dage består i at udvælge, hvilke virksomheder hun vil lave reklame for.
Nogle dage kalder hun "produktionsdage". De går med at tage billeder, filme og klippe de videoer og stories, der skal sendes til kunden, som skal godkende det, før Sofie Bøcher Lindquist deler det på Instagram.
For mange kan det lyde som en nem uge, det er Sofie Bøcher Lindquist klar over.
- Jeg har et dejligt nemt arbejdsliv. Men det er også nemt, fordi jeg er god til det. Jeg bruger timer på at klippe og filme, og jeg skal skrive om ting i mit liv, som folk finder interessante, fortæller hun.
TV 2 har kunnet tælle sig frem til, at Sofie Bøcher Lindquist de sidste 6 måneder har lavet betalt samarbejde med 24 forskellige virksomheder.
Selvom hun har et "nemt" arbejdsliv, bekymrer hun sig for, hvilken retning sociale medier vil gå i. Hun kan ikke forudsige, hvordan platformen ændrer sig, fordi den ikke er hendes egen.
Derudover går hun også med den mere reelle frygt for at blive hacket.
- Det kan ske, og det er jo som at blive fyret fra den ene dag til den anden. Det er virkelig skrøbeligt, fortæller hun.
Et andet ben at stå på
Sofie Bøcher Lindquist havde derfor et ønske om at sikre sig i en branche, der er usikker og hele tiden stiller nye krav.
Det blev til webshoppen Lille Starut, der sælger sengetøj og stofbleer til børn.
- Jeg har lyst til at beskæftige mig med noget andet. Jeg lever af at lave reklame for andre brands, og det vil jeg blive ved med, men jeg vil gerne bruge noget af sendetiden på at reklamere for mit eget brand, når jeg nu kan, fortæller hun.
Det handlede for Sofie Bøcher Lindquist både om at få noget mere mening ind i sin forretning og ”tjene penge på noget, der er uafhængigt af mig selv som menneske”, fortæller hun.
Lysten til at dele ud kan forsvinde
Det er netop vigtigt for hende, fordi det bekymrer hende, om hun en dag vågner op og har mistet lysten til at dele ud af sig selv.
- Min Instagram-profil afspejler mit liv, og det kan være svært at adskille mit arbejdsliv fra mit 'rigtige' liv. Måske jeg en dag gerne vil holde de to ting helt adskilt, fortæller hun.
Det kom til udtryk, da hun en dag så, at 72.000 mennesker havde set hendes stories på Instagram.
- Jeg tjener penge på at være ærlig. Det gør, at jeg deler det sjove, det rare, men også det svære. Og det er sårbart at give så meget af sig selv, fortæller hun.
Sofie Bøcher Lindquist forklarer, at hun deler ud af de tabuer, der kan være ved forældreskab. Det er eksempelvis, da hun fortalte sine mange tusinde følgere, da hun lige var blevet mor, og at den forelskelse til barnet, mange oplever, ikke kom til hende.
- Det er de op- og nedture, der er i livet, og det svære i moderskabet, og nogle hverdagsting, der går sideways, som er svært for mange at håndtere, fortæller hun.
Hun ville ikke tøve med at stoppe med at dele sit liv, hvis det gør hende selv eller familien ked af det, at hun deler, eller ”hvis jeg fik grimme kommentarer og ikke kunne falde i søvn om natten”, fortæller hun.
Tankerne begrænser hende dog ikke i det daglige.
- Det er ikke nogle tanker, der fylder hver dag, og det skal de heller ikke være, fordi så ville jeg heller ikke trives i det, hvis jeg gik og var angst over, hvor mange der følger med, fortæller hun.