Discountgigant forlader Danmark – kommentator udpeger to store vindere
Rema 1000 har gjort en god handel, der i sidste ende også gavner de danske forbrugere, mener TV 2s erhvervskommentator.
Aldi har aldrig haft rigtigt fat i de danske forbrugere, og nu, hvor supermarkedskæden trækker sig fra Danmark, vil forbrugerne ikke lide tab. Snarere tværtimod, mener TV 2s erhvervskommentator, Ole Krohn
- Aldi har haft et håbløst greb om det danske marked. Overalt i Europa har de ellers klaret sig godt, men de fik aldrig styr på Danmark, siger han.
Ole Krohn peger blandt andet på, at Aldi fik en dårlig start på det danske marked, da kæden forsøgte at sælge danskerne langtidsholdbar mælk og lignende tyske, langtidsholdbare varer, hvilket ikke ligefrem var en god forretning.
Sejr for Rema
Aldi har indgået en aftale med Rema 1000, som overtager 114 af Aldis 188 butikker i Danmark.
De 114 butikker kommer oveni de 363 butikker, som Rema 1000 har i dag – og den handel efterlader ikke så overraskende Rema 1000 som den helt store vinder.
- Det er en kæmpesejr for Rema 1000. De går fra at være en lille beskeden spiller på de danske marked. De har ikke tidligere haft musklerne til at byde de store – som Salling og Coop – op til dans. Men det får de altså nu i meget stærkere grad, siger Ole Krohn.
Men det er også en sejr for forbrugerne, mener Ole Krohn. For Aldis udgang fra det danske marked, og Rema 1000's pludselig store antal butikker i Danmark, øger konkurrencen på markedet.
- Aldi er den helt store taber. Men også Salling Group og Coop bliver udfordrede, fordi der kommer en ny, stor spiller på banen, siger Ole Krohn.
- Det er godt for forbrugerne, fordi det skærper konkurrencen ganske voldsomt. Aldi var ingen konkurrent for de to store, men det bliver en helt anden leg nu.
Aldi lukker eller sælger de øvrige butikker i løbet af 2023.
Vil ikke oplyse salgssum
Rema 1000 og Aldi har ifølge en pressemeddelelse aftalt ikke at offentliggøre købsprisen eller øvrige betingelser i aftalen.
Men Ole Krohn er ikke i tvivl om, at prisen formentlig har ligget i den lave ende, og at Rema 1000 har gjort en god handel.
- Prisen har nok ikke været vanvittig høj, for Aldi har tabt milliarder på det danske marked. De ville grundlæggende bare gerne af med noget, der giver underskud, slår han fast.
Den danske gren af den tyske dagligvarekoncern har kæmpet med underskud i mange år og fik sidste år et minus på 393 millioner kroner.
Aldi åbnede sin første butik i Danmark i 1977 og var dermed den første discountkæde i Danmark.
Beslutningen om at trække sig fra Danmark er ifølge en pressemeddelelse taget som led i en transformationsstrategi, hvor man vil fokusere på de øvrige otte markeder i Europa, hvor Aldi oplever stor vækst og "ser et langsigtet potentiale".