Business

Butikker vil gå til stålet på black friday – men vær varsom, advarer forbrugerøkonom

Med pressede privatøkonomier og en detailhandel på priskrigsstien risikerer danskerne særligt i år at gøre køb, de kommer til at fortryde.

Om cirka en uge løber en af årets største handelsdage, black friday, af stablen.

Selvom nærmest alting er blevet dyrere, og manges økonomi er presset, forventer danskerne faktisk at bruge cirka lige så mange penge på black friday, som de gjorde sidste år.

Det viser en undersøgelse, som konsulenthuset PwC har foretaget blandt 2000 danskere i samarbejde med analysevirksomheden Opinium.

Pas på, for der er altid mange, der bliver svindlet på black friday

Ida Marie Moesby, forbrugerøkonom i Nordea

Men spørger man forbrugerøkonom i Nordea Ida Marie Moesby, skal det ses i lyset af, at inflationen også har gjort pengene mindre værd end sidste år.

- Alt andet lige må man få færre varer i kurven, hvis man bruger lige så mange penge. Medmindre tilbuddene bliver bedre end normalt, siger hun til TV 2.

Noget tyder faktisk på, at det godt kan blive tilfældet.

Men derfor skal man som forbruger også træde ekstra varsomt i år for at undgå at blive snydt, advarer forbrugerøkonomen.

Tilbud frister, selvom man burde holde igen

I PwC’s undersøgelse svarer over halvdelen af de adspurgte, at de er interesserede i at handle i forbindelse med black friday eller Cyber Monday.

Derudover forventer de at bruge 2037 kroner i gennemsnit på udsalgene, hvilket er en smule højere end sidste år, hvor tallet var 2008 kroner.

Forudsigelsen kommer i en tid, hvor tusindvis af danskere er blevet presset økonomisk af de hastigt stigende priser. Men det lader ikke til at lægge en dæmper på black friday, fortæller Henrik Trangeled Kristensen, som er partner og retailekspert i PwC:

- Pengene sidder lidt løsere, når der er gode tilbud i sigte, selvom danskerne ifølge undersøgelsen har oplevet prisstigninger inden for stort set alle varekategorier den seneste tid.

Men ifølge Ida Marie Moesby er det ikke nødvendigvis nogen god idé at gå shop-amok, bare fordi priserne er gode.

- Kan man gøre nogle gode køb, er det rigtigt meget værd nu, når vi i forvejen er presset på pengepungen. Men vi kan omvendt også blive fristet til at bruge nogle penge i en periode, hvor mange virkelig burde holde igen, siger hun.

Forventer priskrig i lys lue

Så sent som i sidste uge varslede Dansk Erhverv, at der er lagt i kakkelovnen til ekstra gode tilbud under årets black friday, fordi mange butikker har overfyldte lagre.

Det skyldes blandt andet, at danskernes forbrug er dykket, tilføjer Ida Marie Moesby:

- Lige nu er butikkerne enormt fokuserede på at lave gode tilbud, for de kan jo alle sammen mærke, at de mister kunder. Så de er interesserede i at tiltrække flere.

Modsat er stort set alt blevet dyrere siden sidste år, og derfor understreger forbrugerøkonomen også, at det er svært at forudsige, om priserne kommer længere ned end sidste år.

Ikke desto mindre forventer Ida Marie Moesby, at priskrigen vil bryde ud i lys lue.

- Jeg tror, vi går ind i en black friday, hvor vi vil se butikkerne gå endnu mere til stålet for at tilbyde nogle gode priser, men formentlig også at der vil være flere svindlere, siger hun.

Både butikker og svindlere udnytter stress

Med pressede privatøkonomier og en detailhandel på priskrigsstien er danskerne ifølge Ida Marie Moesby i år særligt i risiko for at gøre en handel, de hellere havde været foruden.

- Pas på, for der er altid mange, der bliver svindet på black friday. Og så er der dem, der fortryder køb. Jeg vil virkelig anbefale, at man træder varsomt som forbruger, siger hun.

Jeg tror, vi vil se falske tilbud på samme niveau som sidste år

Ida Marie Moesby, forbrugerøkonom i Nordea

Derfor anbefaler forbrugerøkonomen først og fremmest, at man allerede nu beslutter sig for, hvad man eventuelt vil købe på black friday, hvad prisen er nu, og hvad den skal ned på, før man slår til.

På den måde er man nemlig mindre sårbar, når både svindlere og hæderlige butikker udnytter black fridays stress og jag til at få danskerne til at gøre impulskøb.

Det kan de blandt andet gøre i webshops ved at tilføje et mærke, der viser, hvor mange der ser på en vare, ved at skrive, at der kun er få tilbage på lager, eller ved at tilføje en nedtælling til, at et tilbud slutter.

- Man skal aldrig købe, når man er under stress, for det giver os mindre tid til lige at tjekke en ekstra gang, om der er billigere priser andre steder, siger Ida Marie Moesby.

Derudover er det som altid en god idé at se efter E-mærket og læse anmeldelser af webbutikker, inden man handler på nettet.

Vær opmærksom på falske tilbud

Samtidig advarer forbrugerøkonomen om, at nogle virksomheder forfalder til falske tilbud, hvor prisen på en vare sættes op nogle uger for så at blive sat ned igen markeret som et tilbud.

- Jeg tror, vi vil se falske tilbud på samme niveau som sidste år, og måske endda flere.

Godt nok findes der regler, som kræver, at en pris i de fleste tilfælde ikke må kaldes et tilbud, medmindre den tidligere pris har været gældende i mindst seks uger.

Det kan virksomheder dog tage højde for og hæve priserne tidligere – for eksempel op til black friday.

Det kan man ifølge forbrugerøkonomen også ruste sig mod ved i god tid at undersøge den historiske pris på den vare, man er interesseret i – for eksempel ved hjælp af diverse prissammenligningstjenester.

- Man kan sagtens gøre sig et godt køb på black friday. Men det er altså virkelig en god idé at tænke over, hvad man skal købe, og hvad ens maksimum-budget er, understreger Ida Marie Moesby.