Business

Danskerne skærer ned på kultur og oplevelser

De svigtende kunder presser ifølge Dansk Industri en oplevelsesbranche, der i forvejen er i knæ efter coronapandemien.

Tusindvis af danskere nyder i øjeblikket efterårsferie, som normalt betyder oplevelser rundt om i landet såsom ture i biografen, i forlystelsesparker eller på museer.

Men den buldrende inflation har fået konsekvenser for danskernes forbrug, viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.

Her har 42 procent svaret, at de har skåret ned på kultur og oplevelser som resultat af de stigende priser.

Særligt de unge mellem 18 og 29 år har sænket forbruget. 54 procent har fravalgt at bruge penge på oplevelser eller valgt billigere oplevelser frem for dyre.

- Det er et helt tydeligt tegn på, at rigtig mange danske familier har fået en meget presset økonomi. Vi ser en inflation på 10 procent, og det betyder selvfølgelig, at vores penge ikke rækker lige så langt. Og det er klart, at det er sådan noget som kulturlivet, man sparer på, hvis man har svært ved at få enderne til at mødes, siger forbrugerøkonom i Nordea Ida Marie Moesby.

Rammer dobbelt så hårdt

Ifølge Dansk Industri, der står bag undersøgelsen, går danskernes tilbageholdenhed hårdt udover oplevelses- og kulturvirksomhederne.

- Det er en tung tid. Det er der ingen tvivl om. På kanten af corona, hvor vi lige var ved at rejse os igen, kommer der en ny krise. Og den her krise rammer dobbelt så hårdt, for én ting er, at gæsterne bliver væk, noget andet er, at virksomhederne samtidig bakser med de stigende omkostninger. Det er en hård cocktail, fortæller turismedirektør i Dansk Industri Maria Krüger Torp.

En af de oplevelsesvirksomheder, der mærker konsekvenserne, er Camp Adventure i Rønnede på Sydsjælland.

20-25 procent færre kunder

Klatreparken og Skovtårnet hos Camp Adventure tiltrækker normalt masser af gæster i efterårsferien. Men i år er det anderledes.

Sammenlignet med sidste år oplever Camp Adventure, at de har 20-25 procent færre besøgende i år. Og det kan mærkes.

- Vi havde sat næsen op efter noget mere, og sammen med de stigende energipriser påvirker det da vores forretning, fortæller Jesper Mathiesen, administrerende direktør for Camp Adventure.

Direktøren understreger, at virksomheden ikke er presset i knæ, men at de ser ind i hårdere tider.

- Jeg tror, at vi går ind i en anden tid nu, hvor vi må kæmpe lidt mere for kunderne og spænde livremmen ind ved for eksempel at bruge færre penge på medarbejdere.

Og den analyse, er Camp Adventure ikke alene om.

Kan bedre betale sig at holde lukket

Hos Dansk Industri er meldingen, at virksomhedernes egne forventninger til omsætningen resten af året og fremover daler nedad.

Og kombineret med at nogle virksomheder stadig kæmper med efterdønninger fra coronalovene og opbrugt egenkapital, kan det få store konsekvenser.

- Der er mange, der overvejer, om det bedre kan betale sig at holde lukket, fordi de har færre gæster og stadig har stigende omkostninger. Så det er klart, at det er en alvorlig situation, siger Maria Krüger Torp fra Dansk Industri til TV 2.

I undersøgelsen, som Epinion har foretaget for Dansk Industri, kom det også frem, at hver tredje dansker har ændret ferieplaner på grund af de stigende priser.

Efterlyser politisk fokus

Hvor nogle danskere har ændret ferien til et billigere alternativ, har andre helt undladt at rejse på ferie. Men det kan ifølge Dansk Industri være godt nyt for de danske kultur- og oplevelsesvirksomheder.

- Det er vores håb, at nogle af de danskere, der måske har aflyst en ferie, bliver hjemme og bruger nogle af de penge, de har sparet op på at tage ud i Danmark og opleve noget, siger Maria Krüger Torp.

Og så håber turismedirektøren, at også politikerne vil sætte fokus på problemet.

- Der er desværre ikke en knap, vi bare kan trykke på, for pumper vi flere penge ud i samfundet, så forlænger vi bare smerten. Der er en bred erkendelse af, at vi må stå det igennem, men jeg kunne også godt tænke mig, at politikerne i valgkampen brugte mere tid på at tale om og besøge kultur- og oplevelsesindustrien.