Business

Ny butikskæde kan sende supermarkeder i priskrig – og det er godt nyt for pengepungen

Den nye discountkæde har ambitioner om at barbere 15 procent af priserne sammenlignet med konkurrenterne.

Tirsdag meldte virksomheden bag nogle af landets største dagligvarekæder, Salling Group, ud, at den åbner en ny butikskæde kaldet Basalt.

Det kan være rigtig godt for danskernes pengepung på flere punkter:

For det første kan kunder i den nye butik, hvis ambitionen holder, se frem til priser, der er 15 procent under niveauet hos discountkonkurrenter som Netto.

For det andet kan det være med til at presse priserne ned i landets øvrige dagligvarebutikker. Det fortæller ekspert i detailbranchen Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

- Vi kommer hurtigt til at se en modreaktion fra andre butikker. Det her handler om pris, så vi vil se større priskonkurrence, prisfokus og bedre tilbud. På pengepungen er det her gode nyheder for forbrugerne, vurderer Dorte Wimmer.

Går imod strømmen

Basalt vil presse priserne ned med 15 procent ved kun at sælge basale dagligvarer såsom havregryn, bleer, toiletpapir og pasta. Køle- og frysemontrerne vil helt være væk, så der kan spares på energiregningen.

Med Basalt giver vi her og nu danskerne et meget konkret våben mod inflationen

Per Bank, Salling Group

Derudover skal butikkerne have færre ansatte, da varerne ofte skal placeres direkte på paller i butikken og ikke tages ud af emballagen, inden de kommer på hylderne.

Det er nye boller på suppen sammenlignet med den udvikling, der har været i branchen de seneste år, fortæller Dorte Wimmer.

- Det her går imod strømmen. De sidste mange år har lavprissupermarkeder opgraderet både sortiment og butikkernes interiør, så hele kundeoplevelsen har været i fokus. Det bliver interessant at se, om det her er store nok besparelser til, at kunderne vil sige farvel til den gode butiksoplevelse for i stedet selv at skulle hive varerne op af papkasserne, siger Dorte Wimmer.

Initiativet kommer ifølge eksperten på et ”gunstigt tidspunkt”, hvor inflationen presser danskernes økonomi.

De seneste måneder har inflationen været på sit højeste niveau i næsten 40 år. Energipriserne tordner opad, og det seneste år er fødevarepriserne steget med cirka 15 procent.

Og havde vi ikke oplevet så markant inflation, havde konceptet ”aldrig set dagens lys”, mener Dorte Wimmer.

Timingen af den nye butikskæde er da heller ikke helt tilfældig.

Kampen om kunderne

For to uger siden meldte Coop ud, at de vil lave en større omlægning, der blandt andet inkluderer en lukning af samtlige Fakta-butikker.

Den store stridsplads i detailbranchen lige nu er ifølge Dorte Wimmer lavprissegmentet. Og nu har Salling Group meldt sig ind i kampen om kunderne:

- Ligesom alle andre håber vi, at forbrugerpriserne vil falde, men med Basalt giver vi her og nu danskerne et meget konkret våben mod inflationen, siger Salling Groups administrerende direktør, Per Bank.

Dorte Wimmer forventer ikke, at andre butikker vil følge trop ved at kopiere Basalts koncept. Men noget skal de gøre for ikke at risikere at miste kunder.

Danskerne er nemlig blevet mere illoyale i forhold til de butikker, hvor vi handler.

En typisk dansker besøger tre til fire supermarkeder om ugen, og tilbuddene har stor indflydelse på hvilke, fortæller Dorte Wimmer.

- Måske bliver det sådan, at man starter i Basalt, hvor man køber alt det, man kan få, og så køber man resten et andet sted. Hvis Basalt bliver en af de tre til fire butikker, man handler ind i, kan det skubbe andre butikker ud.

I første omgang har Salling Group frem mod jul planlagt at åbne ti Basalt-butikker i Jylland, på Fyn, Sjælland og i hovedstadsområdet. Allerede om 14 dage åbner den første butik i Kastrup på Amager.