Gældskaos i Danske Bank

Danske Bank stryger 90.000 kunders gæld

Al gæld i bankens inkassosystem fra før oktober 2020 er nu slettet. 245.000 kunder har i alt fået slettet deres gæld.

Danske Bank fjerner nu gælden for 90.000 inkassokunder og afsætter samtidig yderligere 650 millioner kroner til at kompensere kunder, der er blevet opkrævet for meget.

Det betyder, at al gæld fra før oktober 2020 i bankens inkassosystem nu er slettet.

Det oplyser banken i en meddelelse onsdag morgen.

Årsagen er det fejlbehæftede inddrivelsessystem, der har plaget banken i årtier, og som TV 2-programmet Operation X i samarbejde med Berlingske første gang kunne fortælle om i 2020.

90.000 gældsposter forsvinder

De fejlbehæftede opkrævninger har stået på i lang tid, og berørt et meget stort antal kunder.

Foruden de cirka 90.000 inkassokunder, der nu får deres gæld streget af Danske Bank, er i omegnen af 155.000 andre kundesager tidligere blevet lukket, uden at kunderne har fået besked. Det vil sige, at 245.000 kunder nu kan se frem til beskeden om, at deres gæld nu er slettet.

- Hvilket betyder, at i alt nu ca. 245.000 inkassokunder vil blive informeret om, at deres gæld sættes til 0 kr. og at de konti, der er overført til inkasso, lukkes, skriver banken i meddelelsen.

Danske Bank afviser overfor TV 2 at sætte tal på, hvor meget gæld der i alt er slettet.

Har du et fortroligt tip?

TV 2 driver en af landets største undersøgende redaktioner. Vi beskytter altid kilder, der deler fortrolige oplysninger. Hvis du vil dele fortrolig viden eller følsomme dokumenter med os, kan du se her, hvordan det kan lade sig gøre fortroligt og sikkert.

Advarsel om at stole på tal fra banken

De mange problemer har tidligere fået Forbrugerombudsmanden til at advare advokater og inkassofirmaer mod at stole blindt på tal fra Danske Bank.

- Hvis der er tale om inddrivelse af gæld fra Danske Bank, skal inkasso- eller advokatfirmaet efter vores opfattelse sikre sig, at kravet er korrekt beregnet, lød det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i november 2020.

Danske Bank oplyser ikke direkte, hvor meget det koster banken, at man nu fjerner gælden for 90.000 kunder. Men de samlede omkostninger som følge af sagen løber op i 1,6 milliarder kroner, oplyser Danske Bank til TV 2.

Det beløb dækker over kompensation for overopkrævning, kompensation for, at kunderne ikke har haft de penge, som de burde have haft, og kompensation for de skatteudgifter, kunderne forventes at få som følge af nu at blive kompenseret.

650 millioner sendes retur

I mange tilfælde har konsekvensen af gældskaosset i Danske Bank været, at banken ulovligt har inddrevet betalinger, den ikke har haft lov til.

For at kompensere de kunder, der er blevet opkrævet for meget, har Danske Bank nu afsat 650 millioner kroner, der skal sendes retur.

- De historiske fejl, vi har opdaget i vores inkassosystemer, afspejler på ingen måde den bank, vi ønsker at være, og vi beklager dybt disse fejl og konsekvenserne for de berørte kunder, udtaler Danske Banks administrerende direktør Carsten Egeriis.

Han oplyser videre, at det nu er Danske Banks forhåbning, at sagen kan være afsluttet allerede til næste år.

Finanstilsynet følger sagen tæt

Som bankernes vagthund er det Finanstilsynets opgave at holde øje med, at Danske Bank håndterer gældskaosset ordentligt.

I en mail til TV 2 gælder tilsynet det for "positivt", at Danske Bank har valgt en løsning, der sikrer afklaring for kunderne.

Samtidig vil Finanstilsynet dog holde skarpt øje med, om den model, Danske Bank har valgt til at kompensere de berørte kunder ud fra, nu også er god nok:

- De uvildige undersøgere vurderer foreløbigt, at den nye overordnede tilgang til kompensation er fornuftig, de vil dog i den kommende tid forholde sig indgående til modellerne med henblik på endelig afrapportering til Finanstilsynet, lyder det i en skriftligt kommentar.