Business

Udtørring af vigtig flod kan have store konsekvenser for økonomien – også i Danmark

Der er dog ikke tale om en ny Suez-krise, siger ekspert.

Den hede europæiske sommer gør lige nu ondt værre for den europæiske økonomi.

Det varme vejr, der hærger dele af Europa i øjeblikket, har nemlig fået vandstanden i den tyske flod Rhinen til at falde drastisk. Og dermed risikerer en af Europas hovedpulsårer for transport af vigtige råvarer som olie, benzin og kul at blive ufremkommelig.

Fredag er floden ikke meget dybere end 40 centimeter ved den tyske by Kaub, og derfor må Rhinens store godspramme ifølge det tyske medie Deutsche Welle sejle halvt eller kvart fyldte for ikke at støde på grund.

Falder vandstanden meget mere, vil det sætte en prop i varetransport på Rhinen. Og det kan allerede ske om få dage.

Robert Perz, der er direktør i Dansk Industri Tyskland, siger, at det lige gik så godt. Men så kom varmen.

- Man havde positive tal med en smule vækst i BNP og produktionen (i Tyskland, red.), men det her kan være med til at få båden til at vippe og sørge for, at Tyskland måske kommer i recession, og det er alvorligt for både Tyskland og for Europa, siger han.

Dybt afhængige af floden

Tyske fabrikker og kraftværker er dybt afhængige af floden som transportvej, fortæller Jeppe Juul Borre, der er cheføkonom i Arbejdernes Landsbank.

Man kan ikke fragte det samme rundt, som man kunne før, fordi vandstanden er lav. Derfor bliver prammene, der sejler på Rhinen, lastet lettere.

- Det er belastende for økonomien, for den tyske økonomi, siger Jeppe Juul Borre.

Og bremses væksten i den tyske økonomi, så smitter det af på den danske.

- Vi står med vores nærmeste handelspartner, og der er klare afledte effekter på den danske økonomi, siger Jeppe Borre Juul.

Samtidig har den begrænsede transport af energikilder som olie og kul på floden kastet endnu mere grus i maskineriet for det europæiske gasmarked.

Det fortæller Ole Sloth Hansen, der er råvareanalytiker ved Saxo Bank:

- Det bevirker jo, at gaspriserne er steget voldsomt endnu en gang. Det er fordi, at alternativet til den russiske gas er diesel og olie og kul, og det skal transporteres med de her pramme, siger han til TV 2.

Vandstanden kan falde yderligere

Rhinen har endnu ikke nået den laveste vandstand nogensinde, som blev målt i sommeren 2018, der var meget varm. Der mangler der endnu 15 centimeter.

Til gengæld er vandmængden nu lavere, end den var på samme tidspunkt i 2018.

Overfor Deutsche Welle fortæller Bastian Klein fra Tysklands føderale institut for hydrologi, BfG, at Rhinens flodpramme kan sejle i vandstande helt ned til 30-35 centimeter.

Men ifølge den seneste prognose fra BfG og den tyske vandvejs- og skibsfartsforvaltning WSV kan den i starten af næste uge falde til helt ned omkring 30 centimeter.

- Men fra midt i næste uge øges stiger usikkerheden, og visse prognoser viser, at der måske kan komme regn, siger TV 2 Vejrets meteorolog Sebastian Pelt.

Dermed er der risiko for, at godstrafikken på Rhinen mere eller mindre går i stå.

- Så går det jo fra slemt til værre. Jo mere vandstanden falder, jo værre bliver det, men bliver der decideret sat en prop i et nøglepunkt, er der meget, der går i stå, siger Jeppe Juul Borre.

Opfordres til besparelser

Robert Perz mener dog ikke, at det kan ende med en situation, der bliver lige så dyr, som da Evergiven spærrede Suez-kanalen i seks dage.

Det blev anslået at koste ni milliarder dollars om dagen, mens skibet lå der, hvilket svarer til knap 57 milliarder kroner dagligt.

- Men det er en stor del af nøjagtig de her varegrupper – olie, kul og benzin – der bliver transporteret via Rhinen. Op til 30 procent af Tysklands beholdninger af dette, transporteres på floden, siger Robert Perz.

Derfor – og grundet det russiske gasstop – opfordres alle tyskere også til at slukke for det elektriske lys og spare, hvor man kan.

- Når private sparer, er der mere tilbage til industrien.