Tour de France

Alle har talt om Jumbo og Visma – men er Touren overhovedet en god forretning for dem?

I 2012 cyklede forløberen til Jonas Vingegaards hold under et intetsigende navn, fordi sponsoren ikke ville forbindes med sporten.

Du har sikkert hørt om både Jumbo og Visma et utal af gange de seneste tre uger.

Men udover at sponsorere det cykelhold, Jonas Vingegaard har vundet Tour de France for, ved du så egentlig, hvad de laver?

Sport og penge hænger tæt sammen, og få steder kan virksomheder købe sig til så direkte reklameplads som i elitecykling. Her er det ikke blot et logo på en trøje, men selve holdets navn, farver og identitet, der er til salg.

Hvem er Jumbo og Visma?

  • Jumbo er en supermarkedskæde i Holland og Belgien, der blev grundlagt i 1921, og i dag består den af cirka 700 butikker.
  • Jumbo har sponsoreret holdet siden 2015.
  • Visma blev grundlagt i Oslo i 1996. I 2021 havde selskabet mere end 14.000 medarbejdere.
  • Visma er måske mest kendt for at levere manges lønsedler. Koncernen leverer produkter og ydelser inden for software, outsourcing og inkasso samt konsulent- og rådgivningsydelser.
  • I 2016 opkøbte Visma danske Dinero, der er stiftet af Martin Thorborg. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har Visma Consulting i Danmark cirka 230 ansatte.
  • Visma blev sponsor for cykelholdet i 2019.

Alligevel har selv nogle af de bedste hold i verden svært ved at tiltrække nok penge til, at det hele kan løbe rundt år efter år. Kan en Tour de France-sejr mon ændre på det?

En dansk tidligere storsponsor er tvivlende, mens iværksætter Martin Thorborg, der er en del af Visma-koncernen, tror på, at pengene er godt givet ud:

- Der bliver målt og vejet på sådan et sponsorat, inden det bliver indgået. Det er jo ikke småpenge. Uden at jeg kender hele regnestykket, er jeg rimeligt overbevist om, at det her nok har været en rigtig, rigtig god forretning for Visma, siger Martin Thorborg til TV 2.

En svær kobling

Saxo Bank var kun lige begyndt at sponsorere Bjarne Riis’ cykelhold, da den spanske kaptajn Carlos Sastre i 2008 vandt Tour de France.

I dag kalder Kim Fournais, der var med til at grundlægge Saxo Bank og fortsat er administrerende direktør, det for en ”fantastisk” og ”unik” oplevelse at være med til at vinde verdens største cykelløb.

Både for banken, dens medarbejdere og samarbejdspartnere skabte sponsoratet værdi, fortæller Fournais til TV 2:

- For Saxo Bank var det helt unikt til at øge kendskabsgraden og sikre, at folk havde hørt om os. Det bragte os op på et kendskabsniveau, vi ikke kunne have opnået uden et cykelhold, siger direktøren.

Efter en årrække som storsponsor trak Saxo Bank sig dog ud af det danske cykelhold, og i stedet kom den russiske rigmand Oleg Tinkov til både at eje og sponsorere holdet, frem til det lukkede i 2016.

Cykelsporten er karakteriseret af en forretningsmodel, hvor man er meget afhængig af sine sponsorer

Kenneth Cortsen, sportsøkonom ved University College Nordjylland

Sidste år gjorde Saxo Bank imidlertid et noget overraskende comeback i cykelsporten, da bankens logo pludselig var at finde på bagenden af rytterne fra Team DSM. Årsagen var, at Saxo Bank havde købt den hollandske bank BinckBank, der var sponsor for DSM.

I år er logoet dog væk, og Saxo Bank er ikke længere at finde på sponsorlisten for nogen af verdens bedste cykelhold.

- Problemet er, at når folk kigger på cykelløb, så tænker de måske ikke på, hvordan de kan optimere deres investeringer. At lave den kobling er svær, og det var også derfor, at vi valgte at trække os ud på et tidspunkt, siger Kim Fournais til TV 2.

"Dem har jeg da hørt om før"-effekt, håber Martin Thorborg

At øge kendskabsgraden er også et af de plusser, Martin Thorborg peger på ved Vismas sponsorat af Vingegaards hollandske storhold.

Visma er således et af Europas største it-selskaber, men de færreste har nok bidt mærke i, at virksomhedens logo er oppe i hjørnet af deres lønseddel.

Det ændrer sig måske med Vingegaards Tour de France-sejr, mener Martin Thorborg, der har grundlagt regnskabsselskabet Dinero, der i 2016 blev opkøbt af Visma.

Men som du selv siger, Martin Thorborg, er sådan et sponsorat her jo ikke småpenge. Hvordan bliver det til en god forretning for Visma?

- Hvis en ung handelsskoleelev, der har startet sin egen virksomhed, skal bruge et regnskabsprogram, læser han måske vores navn og tænker: ”Hov, Visma, det har jeg da hørt om før”, og så klikker han måske på det. Måske endda uden at tænke over, hvor han kender navnet fra, siger Martin Thorborg og fortsætter:

- Det kan også være en stor virksomhed, der gerne vil have en ny regnskabsløsning. Måske tænker de: ”Gad vide om dem, der har råd til at smide så mange penge efter et cykelhold, ikke også er der på længere sigt”.

Perspektiv

Da Rabobank ikke ville kendes ved sit hold

Lars Boom kørte i 2013 for Blanco Pro Cycling-holdet. Halvvejs gennem sæsonen overtog virksomheden Belkin sponsoratet.

Hvis man skruer tiden ti år tilbage, var forholdet mellem det cykelhold, der i dag er kendt som Jumbo-Visma, og den daværende hovedsponsor på frysepunktet.

I halvandet årti havde den hollandske storbank Rabobank kastet millioner og atter millioner efter holdet, der har haft så kendte danskere som Michael Rasmussen og Rolf Sørensen på rytterlisten.

Men i kølvandet på en stor dopingsag fra USA, der endte med at koste Lance Armstrong sine syv Tour de France-sejre, ønskede banken ikke længere at være en del af sporten.

Ganske vist var Rabobank kontraktligt forpligtet til at betale cirka 75 millioner danske kroner til cykelholdet, men fordi banken var så forhippet på ikke at blive associeret med cykelsporten, blev resterne af Rabobank-holdet sat til at køre under det intetsigende holdnavn ”Blanco Pro Cycling” og helt uden nogen Rabobank-logoer eller referencer på sit tøj.

En af de ryttere, der kørte for Blanco Pro Cycling i 2012, var i øvrigt Steven Kruijswijk, der søndag var med på podiet i Paris for at fejre Jonas Vingegaards sejr.

Desuden skal man ikke undervurdere den medarbejderpleje, der er i at være en del af cykelfesten, lyder det fra Thorborg. Inden Tour de France startede i København, var holdet forbi kontoret i København, og når Jonas Vingegaard onsdag skal fejres for sin sejr, vil han igen kigge forbi og skrive autografer.

- Der var også et par af mine medarbejdere, der fik lov til at sidde i følgevognen (under enkeltstarten i København, red). Jeg tror dårligt, at de er kommet tilbage til jorden endnu, siger Martin Thorborg.

Trods Tour-sejre var hold tæt på at lukke

At det fra tid til anden kan være svært at omsætte succes på to hjul til økonomiske sejre for holdenes sponsorer, er der mange eksempler på.

Quick-Step-holdet, der stillede til start i årets Tour de France med danskertrioen Mikkel Honoré, Kasper Asgreen og Michael Mørkøv, har gennem en årrække været det med afstand mest vindende hold.

Alligevel har ledelsen gentagne gange haft svært ved at finde en sponsor, der kunne eller ville betale nok til, at holdet kunne holde på sine største stjerner.

Også det daværende Team Sky skabte overskrifter i slutningen af 2018, da det kom frem, at medievirksomheden bag ville stoppe sit sponsorat fra årsskiftet.

Sky-holdet havde ellers ikke manglet succes, men tværtimod stået øverst på podiet i Paris ikke færre end seks gange – henholdsvis med Bradley Wiggins i 2012, Geraint Thomas i 2018 og fire gange Chris Froome indimellem – i de ni sæsoner, Sky havde lagt navn til det britiske cykelhold.

I sidste ende trådte den britiske kemivirksomhed Ineos til med en ny sponsoraftale, og året efter vandt holdet endnu en Tour de France-sejr, denne gang med den unge colombianer Egan Bernal.

Perspektiv

Da Netflix blev tilbudt et hold - og sagde nej

I stedet for Netflix overtog cykelmærket Cannondale og Garmin, der blandt andet laver cykelcomputere, af Jonathan Vaughters hold i 2015.

Måske har du set de små dimser, blandt andet Jonas Vingegaard har på bagsiden af sin kasket, når han har været på podiet.

Som TV 2 kunne fortælle den anden dag, er det mikrofoner, fordi streamingtjenesten Netflix er i gang med at optage en serie om Tour de France, hvor blandt andet Jumbo-Visma er med.

Men faktisk kunne der have kørt helt et Netflix-hold med i Tour de France. I 2014 forsøgte holdchefen for det nuværende Team EF Education, Jonathan Vaughters, således at overtale det amerikanske selskab til, at de skulle blive storsponsor for holdet, der har været en fast del af Tour de France siden 2008.

Det afslørede Vaughters selv i en klumme hos mediet Business Insider i 2017.

I år blev Geraint Thomas nummer tre, men historierne, om at holdet ville lukke efter 2018-sæsonen, viser, hvor komplekst sponsorspørgsmålet er i cykelsporten.

Ifølge Kenneth Cortsen, der er sportsøkonom ved University College Nordjylland, er forklaringen ikke mindst, at Amaury Sport Organisation (ASO), der står bag Tour de France og en række andre store cykelløb, kun deler en meget lille del af de penge, der kommer ind fra for eksempel tv-indtægter:

- De primære rettighedshavere såsom ASO sidder tungt på de medierelaterede indtægter. Det gør, at cykelsporten er karakteriseret af en forretningsmodel, hvor man er meget afhængig af sine sponsorer, siger han til TV 2.

Samlet set er der cirka 17 millioner danske kroner på spil i præmiepenge under Touren.

Som vinder får Jonas Vingegaard 500.000 euro – svarende til 3,7 millioner kroner – men kutymen er, at alle præmiepenge, som et hold kører ind under et etapeløb som Tour de France, bliver delt mellem rytterne og personalet, der har været en del holdet.