Business

Strejken er slut, men SAS er ikke helt på vingerne endnu - her er dine rettigheder som passager

Strejken er slut, men efterdønningerne vil påvirke de kommende dages flytrafik. Her er dine rettigheder, hvis det rammer dig.

Selvom meget har ændret sig hos SAS det seneste døgn, er selskabets passagerers rettigheder præcis de samme, som før der blev indgået en ny overenskomst mellem ledelsen og piloterne.

Strejken kan, juridisk set, fortsat være årsag til de gener, som selskabets passagerer oplever i forbindelse med deres rejser.

De kommende dage kan det derfor fortsat være vigtigt at have styr på sine rettigheder i forbindelse med forsinkelser og aflysninger af flyafgange.

Det fortæller Benedikte Bolvig Lund, advokat og CLO (juridisk direktør, red.) hos flyhjælp.dk, der yder hjælp til flypassagerer berettiget til kompensation.

- SAS vil nok sige, at de selv stadig skal planlægge efter strejken, siger hun.

Ifølge hende betyder det, at passagererne også de kommende dage vil være berettiget til kompensation ved aflysninger af flyafgange eller forsinkelser på mere end tre timer.

Her er dine rettigheder ved en flystrejke

Min rejse er blevet forsinket

Bliver du "væsentligt forsinket" på grund af en strejke hos flyselskabet, har du krav på en kompensation på mellem 1860 og 4365 kroner per billet.

Er forsinkelsen ikke væsentlig, har man ikke umiddelbart ret til nogen form for kompensation. Flyselskabet skal dog muligvis sørge for mad, drikke og overnatning under forsinkelsen. 

Hvor lang forsinkelsen skal være, før den er "væsentlig", og hvor stor kompensationen i så fald skal være, afhænger af, hvor lang rejsen er, og hvor længe du skal være væk.

En løs tommelfingerregel er, at forsinkelser på korte rejser oftere er væsentlige. 

Min rejse er aflyst mindre end 14 dage før afgang

Aflyses dit fly mindre end 14 dage før afgang, har du ret til selv at vælge én af følgende tre muligheder:

  • At få alle pengene for billetten tilbage
  • At få omlagt rejsen til det endelige rejsemål, så snart det kan lade sig gøre. Flyselskabet skal betale for turen med et andet flyselskab, hvis det ikke selv kan tilbyde den første ledige afgang.
  • En omlægning af rejsen til en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.

Du har ikke ret til at skifte mening, når du først har valgt en af de tre muligheder.

Derduover kan du ved aflysninger mindre end 14 dage før afgang have ret til en kontant kompensation på mellem 1860 og 4365 kroner per billet.

Det kommer dog både an på rejsens længde, om du flyver inden for EU, om du kommer med et andet fly, og hvor tæt på din oprindelige afgangstid det i så fald afgår. 

Du kan også have ret til forplejning, indkvartering og transport mellem lufthavn og overnatning, mens du venter på at komme med et andet fly.

Min rejse er aflyst mere end 14 dage før afgang

Aflyses dit fly mere end 14 dage før afgang, har du ret til selv at vælge én af følgende tre muligheder:

  • At få alle pengene for billetten tilbage.
  • At få omlagt rejsen til det endelige rejsemål, så snart det kan lade sig gøre. Flyselskabet skal betale for turen med et andet flyselskab, hvis det ikke selv kan tilbyde den første ledige afgang.
  • En omlægning af rejsen til en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.

Du har ikke ret til yderligere kompensation, og du har heller ikke ret til at skifte mening, når du først har valgt en af de tre muligheder.

Ikke en "usædvanlig omstændighed"

I nogle tilfælde står man endda til at få en ekstra kompensation som et plaster på såret. Den ligger på mellem 1860 og 4365 kroner per billet.

Det kan dog diskuteres, om passagererne står til at få udbetalt ekstra kompensation under netop disse omstændigheder. For flyselskaber kan nemlig blive fritaget for at betale kompensation, hvis der er tale om ”usædvanlige omstændigheder”, som er uden for selskabets egen kontrol.

En pilotstrejke tæller dog højst sandsynligt ikke som en usædvanlig omstændighed.

Det vurderer Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver på området for miljø og transport hos Forbrugerrådet Tænk.

- Alt tyder på, at strejken ikke vil blive vurderet som en usædvanlig omstændighed. Vi har tidligere set, at interne og varslede strejker ikke tæller som usædvanlige omstændigheder, forklarer hun.

Benedikte Bolvig Lund giver hende ret.

- Vi har tidligere afgørelser, der siger, at dette ikke er en usædvanlig omstændighed. Dermed giver den ret til kompensation. Også ved forsinkelser over tre timer, fortæller hun.

EU-domstolen har tidligere slået fast, at en lovligt varslet overenskomstkonflikt ikke er en usædvanlig omstændighed.

Ekstra kompensation ikke garanteret

Der er dog en særlig omstændighed, som ifølge Vibeke Myrtue Jensen gør det mere usikkert, om de rejsende kan modtage kompensation fra SAS.

Selskabet har nemlig indgivet en ansøgning om konkursbeskyttelse i USA.

- Der er den lille tvist, at SAS har lavet konkursbegæring, som jeg ikke ved, hvad betyder i denne sammenhæng. Flere klagefirmaer vil ikke behandle sager på grund af den, men andre vil godt, siger hun.

SAS har selv udtalt, at konkursbegæringen ikke vil få konsekvenser for selskabets passagerer. Men intet vides med sikkerhed endnu, fortæller Vibeke Myrtue Jensen.

- Om der er ret til kompensation, tror jeg først, at vi finder ud af senere, siger hun.

Mød op i lufthavnen

Det er kun den ekstra kompensation for aflysninger og forsinkelser, der er usikkerhed om. Resten af passagerernes rettigheder er fastlåste – eksempelvis rettigheder i forbindelse med aflysning af en flyafgang mindre end 14 dage før afgang.

Her er der dog en særlig ting, man ifølge Vibeke Myrtue Jensen skal være opmærksom på:

- Hvis du har fået aflyst en rejse, skal du tjekke, om den rent faktisk er aflyst. Man kan tjekke efter på SAS’ hjemmeside. Hvis du ikke har fået en skriftlig meddelelse om, at rejsen er aflyst, skal du møde op i lufthavnen. Ellers kan du miste dine rettigheder. Hvis du kommer langvejs fra, ville jeg tage fat i SAS eller mit rejsebureau i god tid inden afrejse, siger hun.

SAS oplyser nemlig på sin hjemmeside, at der kommer til at gå et par dage, før alle flyene er i luften som normalt.

Afhænger af den enkelte sag

Hvornår en eventuel kompensation vil falde, kan SAS ikke svare klart på.

- Det afhænger meget af den enkelte booking, og jeg kan ikke udtale mig om et specifikt tidspunkt. Men jeg kan sige så meget, at vi arbejder hårdt på at kunne hjælpe alle passagerer med alle spørgsmål, refunderinger og ombookninger, siger SAS' pressechef i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji, og fortsætter:

- Vi holder os selvsagt til de regler og processer, som gælder under disse omstændigheder.

Hun opfordrer alle SAS-passagerer, der har spørgsmål til aflysninger og forsinkelser, at finde information om sagen på SAS' egen hjemmeside.