Forhandlingerne skal slutte i dag, siger SAS' chefforhandler
Der er tale om en "make it or break it-situation" ved dagens SAS-forhandlinger, siger chefforhandleren for SAS, Marianne Hernæs.
Mandag bliver højst sandsynligt et vendepunkt i forhandlingerne mellem parterne i SAS-konflikten.
Det siger luftfartselskabets chefforhandler Marianne Hernæs mandag formiddag uden for forhandlingslokalet i Stockholm.
- Nu man har været i gang så længe, så må man på et tidspunkt som forhandlingsleder indse, at slaget er tabt. Det er nok i dag, siger hun.
Siger du dermed, at i dag er "make it or break it"?
- Det ser sådan ud, ja.
Forhandlingerne blev ellers sat på pause uden en aftale i sigte søndag aften, efter at aftaleparterne havde været i gang i næsten 40 timer. De blev genoptaget mandag omkring klokken 9.
Uansvarligt at blive ved
Det skyldes, at SAS ikke kan fortsætte med at lide de økonomiske tab, selskabet lider hver eneste dag, mener hun. Det er ifølge hende "uansvarligt" at fortsætte strejken, der mandag kører videre på 15. dag.
SAS meldte i sidste uge ud, at strejken dagligt koster selskabet mellem 70 og 90 millioner danske kroner hver eneste dag.
Derfor er det nødvendigt at få lavet en aftale snarest muligt, lød opfordringen fra SAS' ledelse.
Men en aftale mellem piloterne og SAS' ledelse kræver også, at investorerne er tilfredse, lød det fra Marianne Hernæs:
- Det handler om sigtbarhed, og at hvis nogle skal investere i det her selskab, så skal de vide, at der er en forudselighed på udgiftssiden, siger hun.
Langvarig konflikt
SAS præsenterede i februar den store spareplan 'SAS Forward'. Der skulle findes besparelser for 5,3 milliarder kroner årligt, og det skulle visse medarbejdergrupper – herunder piloterne – bidrage til med et trecifret millionbeløb.
Det er en del af årsagen til, at piloterne nu har forhandlet med SAS i mere end otte måneder.
Piloterne er desuden utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect.
Da SAS under coronapandemien opsagde omkring halvdelen af piloterne, var det nemlig med en aftale om genansættelse.
Ingen nem løsning
Marianne Hernæs har ikke noget bud på, hvad der kan ske, hvis der ikke findes en løsning mandag.
Hvis I ikke løser det, hvad sker der så?
- Det må vi se i så fald.
Men snakker vi om en konkurs?
- Det kan jeg ikke svare på.
Siden 4. juli har op cirka 900 piloter fra Danmark, Norge og Sverige strejket. I den periode er omkring halvdelen af SAS' daglige afgange blevet aflyst.
Dagen efter strejken begyndte, søgte SAS om konkursbeskyttelse i USA i en såkaldt 'Chapter 11-proces'.
Det skal hjælpe SAS igennem den store spareøvelse og være med til at presse nogle af selskabets kreditorer til at eftergive gæld.