Business

"Ud af det blå" har SAS indbudt piloter til nye forhandlinger – og eksperter er ikke helt sikre på hvorfor

Fra ydersiden er det svært helt at gennemskue SAS’ taktik under konflikten, lyder det fra luftfartsanalytiker Jacob Pedersen.

Hvordan situationen er endt, som den er, er hverken arbejdsmarkedsforsker Steen Erik Navrbjerg eller Sydbanks aktieanalysechef og luftfartsanalytiker Jacob Pedersen helt sikre på.

Men efter næsten halvanden uges konflikt er der nu fornyet håb om en aftale mellem SAS og piloterne, der vil slutte en historisk lang og dyr strejke for det nødlidende flyselskab.

Selskabets brand over for de fritidsrejsende hænger i laser efter det her

Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker og aktieanalysechef hos Sydbank

Mandag eftermiddag inviterede SAS således piloterne tilbage til forhandlingsbordet, og tirsdag bekræftede forligsmanden i Sverige over for TV 2, at parterne onsdag skal mødes i Stockholm.

Her vil både SAS’ ledelse og piloterne have en stor interesse i at nå til enighed, mener Jacob Pedersen:

- Ingen vinder på, at sådan en strejke her fortsætter. Piloterne risikerer deres job, SAS risikerer at forsvinde, pengene fosser ud af selskabet, og kunderne er blevet fanget.

Et brand i laser

Ifølge luftfartsanalytikeren vil det være ”rigtig skidt” for alle parter, hvis ikke SAS’ og SAS Pilot Group (SPG) når til enighed inden for de næste to-tre dage.

Ikke alene koster strejken SAS i omegnen af 70-100 millioner kroner hver eneste dag, den påfører også stor skade på SAS’ forhold til kunderne og samarbejde med rejsebureauerne.

- Selskabets brand over for de fritidsrejsende hænger i laser efter det her. Og man skal huske på, at der også er flere af de store kunder – rejsebureauerne, der lægger rigtig mange penge i SAS’ kasse – der højlydt har brokket sig over situationen, siger Jacob Pedersen til TV 2.

Tirsdag eftermiddag var det eksempelvis Danmarks Rejsebureauforening (DRF), der i en pressemeddelelse skrev, at de havde ”tabt tålmodigheden” og ”var ved at miste tilliden til SAS”.

DRF krævede derfor, at der skulle findes en løsning på pilotstrejken omgående.

Hvis de kommer ud med samme aftale (...) vil folk tænke, ”hvorfor skulle I dog bruge så mange penge og så lang tid på det?”

Steen Erik Navrbjerg, arbejdsmarkedsforsker hos FAOS

Møre, presset eller taktiske?

I sin pressemeddelelse mandag skrev SAS, at forhandlingerne ville ”kræve indrømmelser fra begge lejre, og selskabet er villigt til at tage dets ansvar i den proces”.

Men tirsdag afviste Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening, at piloterne ville rykke sig ret meget:

- Jeg tror, at det er urealistisk at forestille sig, at nogen har lyst til at lægge ret meget mere, end vi gjorde, lød det i en kommentar til Ritzau.

Derfor vil SAS formentlig også skulle give sig en smule, mener Jacob Pedersen:

- Det kommer lidt ud af det blå, at SAS nu gerne vil forhandle igen. Så der er ingen tvivl om, at de må føle sig presset, og at de i et omfang er blevet møre, siger luftfartsanalytikeren.

Men, Jacob Pedersen, er det derfor, vi nu ser, at SAS indkalder piloterne til forhandlinger? Er det, fordi SAS er blevet møre?

- Det er én af forklaringerne, tror jeg. Men man skal nok have siddet med i forhandlingslokalet for at vide det helt med sikkerhed og for at vide, hvad taktikken er, og hvordan det spiller sammen med den Chapter 11-rekonstruktuering, SAS er gået i gang med.

SAS har søgt om konkursbeskyttelse i USA

  • Tirsdag 5. juli 2022 søgte SAS om konkursbeskyttelse i USA.
  • En såkaldt Chapter 11-proces skal give selskabet mulighed for at rekonstruere sig, uden at en konkurs når at vælte virksomheden inden.
  • En dommer i New York har givet SAS lov til at være konkursbeskyttet i USA, men det sikrer ikke som udgangspunkt selskabet i Danmark.
  • SAS har meddelt, at processen forventeligt tager 9-12 måneder.
  • Processen er et forsøg på at gøre fremskridt med den store SAS Forward-spareplan, der blev lanceret i februar.
  • Flere store luftfartsselskaber har de seneste årtier været gennem lignende tiltag.

Bølget frem og tilbage

Ifølge arbejdsmarkedsforsker Steen Erik Navrbjerg fra Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) på Københavns Universitet er det svært at vide, hvorfor SAS netop nu åbner døren til forhandlingslokalet.

Men de seneste dage har konflikten bølget frem og tilbage.

Fredag tilbød de strejkende piloter eksempelvis SAS at flyve strandede chartergæster hjem. Søndag vendte piloterne dog på en tallerken og trak tilbuddet tilbage, fordi SAS – ifølge piloterne – ikke overholdt den aftale, man havde indgået om kun at flyve strandede gæster hjem.

I stedet blev fly sendt til feriedestinationer som Rhodos, Kreta, Larnaca, Palma og Split, hvor der ifølge piloterne og fagforeningen Dansk Metal er mange andre måder at komme hjem fra.

- Vi så piloterne tage det første lille skridt i fredags. Det var jo et positivt tegn, at de var villige til at flyve strandede gæster hjem, siger Steen Erik Navrbjerg og fortsætter:

- Men piloterne havde nok forventet et mere positivt svar på tilbuddet fra SAS.

”Hvorfor skulle I dog bruge så mange penge og så lang tid på det?”

Steen Erik Navrbjerg har fulgt arbejdsmarkedet i 30 år, men har alligevel svært ved at forstå, hvorfor konflikten mellem SAS og piloterne optrappes den ene dag og så tilsyneladende bevæger sig mod forsoning den næste.

Han bider mærke i, at piloterne flere gange har sagt, at man egentlig var enige om en ny overenskomst lørdag, men at SAS’ ledelse så ombestemte sig og kom med nye krav i sidste øjeblik.

Selvom man nok tager udgangspunkt i forhandlingerne fra sidst, gør det, at man nok også bliver nødt til at hive noget nyt op af hatten, vurderer Steen Erik Navrbjerg:

- Hvis de kommer ud med samme aftale, som der var i weekenden, vil det være et problem for begge parter. Så vil folk tænke ”hvorfor skulle I dog bruge så mange penge og så lang tid på det?”.