Business

Norge vil omlægge lån til aktier i SAS

Selvom Norge igen kan blive ejer af SAS, er der ikke planer om at blive langsigtet ejer, siger minister.

Den norske regering er åben for at hjælpe kriseramte SAS ved at omlægge et lån til SAS til aktier i selskabet.

Det siger den norske erhvervsminister, Jan Christian Vestre, på et pressemøde tirsdag morgen.

Siden 2018 har Norge ikke haft aktier i SAS. Men for at hjælpe selskabet gennem coronapandemien gav den norske stat under pandemien SAS et lån på halvanden milliard norske kroner.

Det er det lån, som den norske stat nu er villig til helt eller delvist at omlægge til en ejerandel i SAS.

Ikke en langsigtet ejer

SAS præsenterede i februar den redningsplan, SAS Forward, som skal holde luftfartsselskabet på vingerne.

Som en del af planen vil SAS forsøge at betale omkring 20 milliarder svenske kroner, svarende til 14,2 milliarder danske kroner, af sin gæld med SAS-aktier.

Det skal nedbringe SAS' gæld og de medfølgende udgifter.

Den norske erhvervsminister understreger dog på pressemødet, at regeringen ikke har planer om at blive en langsigtet ejer af SAS. Der er heller ikke hensigt om at skyde flere penge i selskabet.

- Regeringen har efter en grundig vurdering besluttet, at det ikke bliver aktuelt at gå ind med mere egenkapital i SAS, siger Jan Christian Vestre.

- Regeringen har også besluttet, at vi under visse forudsætninger og vilkår kan acceptere at lade hele eller dele af den udestående gæld blive omdannet til aktier, hvis det bliver nødvendigt.

- Der skal meget mere til

Hvis den norske stat igen bliver medejer af SAS, kommer Norge til at dele ejerskabet sammen med blandt andet den danske og den svenske stat.

Lige nu ejer Danmark og Sverige hver lige under 22 procent af SAS. Og ligesom Norge har begge lande allerede indvilget i at lade deres lån til SAS omlægge til aktier.

Ifølge Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank og luftfartsanalytiker, ser Danmark, Sverige og Norge ud til at ville konvertere cirka ti milliarder kroners gæld til SAS-aktier.

Men staterne kan ikke redde SAS alene, understreger han:

- Der skal meget mere til, for der er så mange puslespilsbrikker, der skal falde på plads, hvis man skal undgå en eller anden konkursbeskyttelse eller betalingsstandsning.

Kun Danmark støtter fuldt og helt op om SAS

Samtidig er det kun den danske stat, der er indstillet på at fastholde og muligvis øge sin ejerandel i SAS.

Ligesom Norge er Sverige nemlig indstillet på at skulle lade sin ejerandel skrumpe.

- Der er egentlig kun den danske regering, som bakker fuldt og helt op om SAS, og som har været ude at sige, at man gerne vil øge sin ejerdel, siger Jacob Pedersen.

Han understreger dog, at det er "et åbent spørgsmål", om Danmark kan få lov af konkurrencemyndighederne til at købe endnu mere af luftfartsselskabet.

Strejke kan bryde ud natten til onsdag

Meldingen fra den norske regering kommer samme dag, som SAS og selskabets piloter senest skal blive enige om en ny overenskomst.

Sker det ikke, bryder en strejke blandt 1000 piloter og 200 flymekanikere efter alt at dømme ud ved midnat natten til onsdag.

Ifølge Jacob Pedersen vil det formentlig betyde, at over halvdelen af SAS' tilbageværende flyvninger vil blive aflyst, hvilket vil koste selskabet i omegnen af 70 millioner kroner om dagen.

Men alligevel forventer Jacob Pedersen ikke, at der slipper noget ud fra forhandlingerne, før der enten er fundet en løsning, eller strejken bryder ud.

- Når man tænker på, hvor længe de har forhandlet, ser det ud, som om der skal et lille mirakel til, før de fly kommer på vingerne i morgen, slutter han.