Business

Eksperter ser SAS i dyb krise: - Er ude af respiratoren, men ligger på intensiv

TV 2 har talt med fire erhvervskommentatorer, der vurderer, hvor truet SAS er på en skala fra 1 til 10.

SAS kæmper i øjeblikket en veritabel overlevelseskamp, som kan vise sig at få store konsekvenser for luftfartsselskabet.

Det mener fire eksperter, som TV 2 har talt med.

Økonomisk set styrtbløder SAS, og derfor fremlagde den hæderkronede skandinaviske virksomhed tidligere på året en redningsplan kaldet SAS Forward.

Udgifterne skal reduceres for mere end fem milliarder kroner, og samtidig kigger SAS ind i en mulig strejke blandt piloterne op til årets vigtigste rejsedage. Endelig har den svenske stat meldt ud, at den ikke vil skyde flere penge ind i SAS.

Den danske stat har dog fredag med finansminister Nicolai Wammen (S) i spidsen lovet at støtte SAS ved at kunne øge den nuværende ejerandel fra 22 procent til op imod 30 procent samt eftergive gæld for 3,5 milliarder kroner.

SAS er kommet ud af respiratoren, men ligger nu på intensiv

Henrik Ørholst, erhvervskommentator

Men det store spørgsmål er stadig, om luftfartsselskabet – endnu en gang – kan ride stormen af og komme ud af krisen?

De fire erhvervskommentatorer er blevet bedt om at vurdere krisen i SAS på en skala fra 1 til 10.

1 svarer til det bedst tænkelige scenarie, mens 10 er værst og ensbetydende med konkurs.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank og luftfartsanalytiker

Karakter: 9,5

Jacob Pedersen mener, at SAS er presset til det yderste i kampen for overlevelse.

- SAS har et kæmpe bjerg foran sig, som skal passeres. Omkostningerne skal ned, ellers styrer man direkte ind i en konkurs, lyder vurderingen.

Han fremhæver, at det skandinaviske luftfartsselskab de seneste 15 år i større eller mindre grad har befundet sig i en krise. Virksomheden har vist sig ude af stand til at være konkurrencedygtig, og derfor har SAS blødt milliarder af kroner.

Det skyldes blandt andet, at lønniveauet blandt SAS’ medarbejdere er højere end konkurrenternes, og derfor har man ikke været i stand til at tjene penge, mener Jacob Pedersen.

Virksomheden har typisk haft godt fat i erhvervskunder, men i fremtiden skal SAS i luftfartsanalytikerens optik forsøge at vinde markedsandele blandt de fritidsrejsende.

Derfor er timingen af den potentielle strejke blandt SAS-piloterne, som kan være en realitet fra slutningen af juni, virkelig skidt.

- Strejken kan falde lige midt i sommerperioden, hvilket er det absolut værst tænkelige tidspunkt, siger Jacob Pedersen.

Ifølge analysechef i Sydbank Jacob Pedersen kan det være svært at finde nye investorer, fordi selvom Danmark har aktier på mellem 22 og 30 procent, så sagde Nicolai Wammen, at man stadig vil bestemme.

Han vurderer, at en arbejdsnedlæggelse blandt piloterne vil koste i omegnen af 60 til 70 millioner kroner per dag.

En eventuel strejke vil ikke i sig selv tømme pengekassen i SAS, men aflyste fly vil ifølge luftfartsanalytikerens være meget skadeligt for forbrugernes tillid til selskabet.

Han ser i øjeblikket meget få positive tegn for SAS, men fremhæver især ét.

Danskerne har efter to år med coronavirus og de efterfølgende nedlukninger stor rejselyst, og på den baggrund har SAS solgt mange flybilletter over sommeren.

Henrik Ørholst, erhvervskommentator for TV 2

Karakter: 7

Erhvervskommentator Henrik Ørholst kalder situationen i SAS for "alvorlig".

På baggrund af fredagens brede politiske aftale om at støtte SAS er der dog håb forude for luftfartsselskabet. Men farerne lurer stadig i horisonten, og udfordringerne for virksomheden er stadig de samme.

- SAS er kommet ud af respiratoren, men ligger nu på intensiv, forklarer Henrik Ørholst.

Han pointerer også, at SAS igennem de seneste 15 år har været igennem mange kriser. Men erhvervskommentatoren kan ikke komme i tanke om andre situationer, hvor SAS har været lige så presset som nu.

SAS har gennemført en række redningsplaner, men i 2022 vil det kræve dramatisk handling at sikre selskabets overlevelse.

Henrik Ørholst hælder til, at SAS vil bestå som luftfartsselskab efter den nuværende krise. Han fremhæver dog samtidig, at historien har vist, at store europæiske flyselskaber som Swiss Air, Air Italia og Sabena alle er gået konkurs.

- Der er i øjeblikket et enormt pres på SAS’ forretningsmodel, siger Henrik Ørholst.

Nu er det sidste udkald. SAS er presset op i en krog

Jens Christian Hansen, erhvervskommentator

Omstændighederne har gjort, at passagererne er blevet taget som gidsler i den nuværende sag, mener han. Og af frygt for aflysninger over sommeren kan de tænkes at gå til SAS' konkurrerende flyselskaber i fremtiden.

- Det er en kompliceret og besværlig situation for SAS, konkluderer Henrik Ørholst.

Han ser et stort aktiv i bonusprogrammet fra SAS – kaldet SAS EuroBonus. Det kan sælges fra separat og kan potentielt give mange penge i SAS' slunkne pengekasse.

- SAS har en god og attraktiv kundebase. Derfor kan der ligge milliarder og lure, lyder analysen.

Jens Christian Hansen, erhvervskommentator

Karakter: 9,5

Med udsigten til en mulig strejke blandt piloterne i SAS samt virksomhedens store milliardgæld ser erhvervskommentator Jens Christian Hansen store problemer for det skandinaviske flyselskab.

- Nu er det sidste udkald. SAS er presset op i en krog, siger han.

Det skyldes, at tilliden til selskabet ifølge Jens Christian Hansen er i bund, og SAS' gæld er på mere end 20 milliarder kroner.

Selskabet skal spare mere end fem milliarder danske kroner i den nuværende spareplan, og endelig er SAS presset af høje priser på brændstof.

Men selskabet er ifølge Jens Christian Hansen "ekstremt vigtigt" for Københavns Lufthavn, da det står for mellem 25 og 30 procent af alle flyvninger. Derfor er luftfartsselskabet afgørende for dansk erhvervsliv på grund af de direkte ruter ind og ud af den danske hovedstad.

TV 2s erhvervskommentator Ole Krohn fortæller, at der er konsensus herhjemme for at redde SAS. Blandt andet fordi SAS er forankret i Københavns Lufthavn.

En pointe, som finansminister Nicolai Wammen påpegede under dagens pressemøde, hvor SAS' store betydning for det danske samfund blev fremhævet.

Udfordringerne er dog stadig meget store for SAS, mener Jens Christian Hansen.

- SAS skal stadig lande aftaler med sine medarbejdere. Der skal nye penge ind samt en solid plan for de kommende fem til ti år, lyder det.

Leif Beck Fallesen, erhvervskommentator for Politiken

Karakter: 5

Leif Beck Fallesen er den af de fire erhvervskommentator, der ser mest positivt på mulighederne for SAS' overlevelse.

Han vurderer, at selskabet efter fredagens støtteerklæring fra et bredt flertal af Folketingets partier har mulighed for at redde sin eksistens.

- Jeg tror, at SAS vil overleve, men det bliver en meget turbulent periode for selskabet, siger Leif Beck Fallesen.

Erhvervskommentatoren pointerer, at alt langtfra er rosenrødt for flyselskabet.

- SAS er nødt til at finde en spareplan, som er troværdig, og medarbejderne skal være villige til at indgå en længerevarende fredsaftale, påpeger Leif Beck Fallesen.

Han understreger, at SAS har befundet sig i en langvarig krise, og at alle tidligere spareplaner har slået fejl. Derfor bliver det endnu en gang en svær øvelse at finde en fælles løsning mellem ledelsen og de ansatte.

- Medarbejderne skal være klar til at acceptere en væsentlig lønnedgang, siger Leif Beck Fallesen.