Business

Dyrere brændstof og valutamodvind giver SAS milliardtab

SAS har i andet kvartal tabt 1,1 milliard kroner. Det sker på trods af større indtægter fra flere passagerer.

Der flyver stadigt flere passagerer med SAS ovenpå coronakrisen.

Men passagerfremgangen er ikke nok til at opveje for dyrere brændstof og en styrket amerikansk dollar, der er med til at give SAS et milliardunderskud.

Det fremgår af regnskabet fra det skandinaviske flyselskab tirsdag morgen.

Nyt milliardtab

I perioden februar til april, der udgør SAS' andet kvartal, har selskabet tabt 1,1 milliard kroner.

Det er en forbedring på mere end 700 millioner kroner i forhold til samme periode sidste år, men altså stadig et milliardtab.

Hvis det er sådan, at der ikke er penge til at betale regningerne, så ender SAS i en eller anden form for konkurs

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank

Forbedringen skyldes især, at antallet af passagerer er mere end firedoblet til små fire millioner passagerer i andet kvartal.

Det har nemlig været med til at give en omsætning på fem milliarder kroner.

Gambler med brændstoffet

Til gengæld har SAS skullet betale mere for brændstoffet til sine fly. Dertil har en stærk dollar givet valutamodvind og kostet selskabet penge.

Udfordringen er ikke blevet mindre af, at SAS ikke har afdækket nogle af sine brændstofudgifter for det kommende år.

Tidligere har SAS ellers hedget, som det hedder, sine udgifter til brændstof ved at bruge forskellige finansielle instrumenter. Det er typisk en fordel, hvis brændstofpriserne stiger - som de gør i øjeblikket - men det kommer altså ikke SAS til gode, fremgår det af regnskabet:

- For de kommende 12 måneder, har SAS nul procent af sit brændstofforbrug hedget, står der i regnskabet.

Falder brændstofprisen omvendt, kan SAS glæde sig over, at selskabet ikke er tvunget til at købe brændstof til en unødvendigt høj pris.

De to forhold har medvirket til, at selv om SAS har fløjet med flere og fået flere indtægter i kassen, så er der stadig blevet tabt penge.

Begrænset fremgang på stor plan

For at få økonomien på ret køl præsenterede SAS i første kvartal en ny plan, der går under navnet "SAS Forward".

Planen går ud på at skabe et selskab, der er bedre indrettet til fremtiden - særligt økonomisk.

Som en del af planen vil SAS reducere sine årlige udgifter med mere end fem milliarder kroner. Det skal blandt andet lykkes ved at indgå nye aftaler med kreditorer og medarbejdere.

Derudover sigter planen efter at hente frisk kapital til at styrke selskabet.

Efter at have arbejdet med den nye plan i nogle måneder kan SAS oplyse, at forhandlinger med de forskellige interessenter indtil videre kun har vist begrænset fremgang.

Faktisk er forhandlingerne på et punkt, hvor SAS ikke kan give garantier for, at implementeringen af planen vil blive til noget.

SAS udelukker heller ikke, at problemerne kan føre til, at selskabet ikke bliver i stand til at betale sine regninger.

- Jeg er ikke sikker på, hvad der sker efter sommeren. Der er masser af efterspørgsel i øjeblikket, og det glæder os. Men spørgsmålet er, hvilket marked vi ser bagefter: Hvad skal der ske med forretningsrejserne? Hvad sker der med Covid?, siger SAS' topchef Anko Van der Werff i et interview med TV 2.

Analytiker: SAS kan ende i en konkurs

I Sydbank konstaterer aktieanalysechef Jacob Pedersen, at SAS er i stor krise.

- Hvis det er sådan, at der ikke er penge til at betale regningerne, så ender SAS i en eller anden form for konkurs, siger Jacob Pedersen.

- Forhåbentlig kan man lykkes med en rekonstruktion, så man kan fortsætte, men det bliver i et formentlig noget andet setup med en delvist anden ejerkreds, hvis det er sådan, at man lykkes med at gennemføre den her plan.

I øjeblikket ejer den danske stat 21,8 procent af aktierne i SAS. Den svenske stats ejerandel er tilsvarende.

Men i et forsøg på at lette noget af gældsbyrden, har SAS lagt op til, at i omegnen af 14 milliarder danske kroners gæld skal omdannes til SAS-aktier. Konkurrenten Norwegian har tidligere været igennem en lignende manøvre.