Inflation

Nye fartgrænser kan i sidste ende blive dyrt, mener erhvervsorganisation

Fartgrænserne på hovedstadens veje skal sænkes, og det kommer til at gå ud over de erhvervsdrivende, der ikke kan lade bilen stå, siger SMVdanmark.

Teknik- og Miljøforvaltningen vil sænke fartgrænserne på de fleste københavnske veje med ti kilometer i timen.

Det sker i et forsøg på fremover at gøre det mindre attraktivt at være bilist i hovedstaden og vil reelt betyde, at hastigheden bliver nedsat til 40 kilometer i timen i store dele af hovedstaden og endda helt ned til 30 kilometer i timen i brokvartererne tættest på centrum.

Det får erhvervsorganisationen for landets små- og mellemstore virksomheder SMVdanmark til at rette en skarp kritik mod Københavns Kommune.

- Konsekvensen er, at vores virksomheder kommer til at bruge længere tid på at udføre deres arbejde. Det er tid, der koster penge, så de kommer til at mærke det på bundlinjen, siger Lasse Lundqvist, der er konsulent hos organisationen.

Hovedstaden er generelt bilfjendsk

Lasse Lundqvist, konsulent, SMVdanmark

Bekymrede virksomheder

Hvis de nye fartgrænser medfører den for Teknik- og Miljøforvaltningen ønskede effekt og resulterer i færre biler på vejene, vil det have en positiv indflydelse på trafiksikkerheden og mindske CO₂-udledningen.

Det sagde Enhedslistens teknik- og miljøborgmester, Line Barfod, tirsdag.

Lasse Lundkvist mener dog ikke, at tiltaget vil resultere i færre biler på vejene.

- Hovedstaden er generelt bilfjendsk – det kan vi blandt andet se på nedtrapningen af parkeringspladser og omlægningen af veje til ensretning. Alligevel kan vi se, at antallet af bilister stiger, siger han.

Han fortæller, at han foreløbig er blevet kontaktet af fem virksomheder, der udtrykker deres bekymring.

De støjer, forurener, og folk dør og kommer til skade i trafikken

Line Barfod (E), teknik- og miljøborgmester i København

Rammer kunderne

Særligt håndværksvirksomheder vil ifølge Lasse Lundqvist rammes af tiltaget.

- De er afhængige af at tage rundt til mange i løbet af dagen. De skal nu bruge længere tid på at komme fra A til B, hvilket de bruger lang tid på i forvejen, siger han.

Desuden kan de sænkede fartgrænser ifølge Lasse Lundquist have endnu flere utilsigtede konsekvenser.

- De kommer til at bruge længere tid. Det koster dem penge. Og det kan i sidste ende blive dyrere for kunderne, fordi de skal betale en ekstraregning, fortæller han.

Han påpeger, at den stigende inflation og de dermed stigende priser i forvejen vil gøre det dyrere for kunderne at betale for håndværksarbejde.

For mange biler på for lidt plads

Line Barfod kan ikke genkende SMVdanmarks kritik.

- Der er trængsel på vejene, bilerne optager meget plads i byen, de støjer, forurener, og folk dør og kommer til skade i trafikken, forklarer hun i et skriftligt svar til TV 2 og fortsætter:

- Vi bliver nødt til at føre en politik, hvor vi understøtter, at alle dem, der kan, finder alternativer til bilen. Det er den eneste løsning på klimaudfordringen, og det er også den eneste langsigtede løsning på, at der er for mange biler på for lidt plads i København.

Hun understreger, at tiltaget i sidste ende vil skabe bedre forhold for dem, der bliver nødt til at køre i byen – også håndværkere.

Koster 90 millioner

30. maj skal Teknik- og Miljøudvalget tage stilling til projektet.

Bliver det vedtaget, kommer projektet til at koste knap 90 millioner kroner at gennemføre.

Pengene skal blandt andet gå til nye skilte, der skal sættes op ved alle indkørsler til zonerne, og veje, der skal ombygges med chikaner og bump.

Hvis projektet vedtages, forventer forvaltningen, at implementeringen af hastighedszonerne påbegyndes i Valby i slutningen af 2022.