4000 SAS-afgange aflyses - her er dine rettigheder, hvis du bliver ramt

Hvis du rammes af aflysningerne, så kan du vælge mellem tre muligheder.

SAS aflyser 4000 ellers planlagte flyvninger fra maj til august på grund af mangel på personale og problemer på leverandørsiden. Det oplyser flyselskabet tirsdag aften.

Aflysningerne kan berøre op mod 400.000 passagerer i hele Skandinavien, vurderer Gustav Thybo, stifter og direktør af Flyhjælp.

Men de er ikke uden rettigheder, hvis uheldet skulle være ude.

- Du kan nemlig få den fulde pris for billetten tilbage, hvis dit SAS-fly bliver aflyst, siger Gustav Thybo, som også er cand. jur. med speciale i flypassagerers rettigheder.

Ifølge SAS vil de berørte passagerer blive ombooket til en nærliggende afgang tæt på deres oprindelige afgangstidspunkt.

Tre alternative muligheder

Dansk Flyhjælp-direktøren siger, at passagerer, der får deres fly aflyst, har ret til at vælge mellem tre muligheder.

- Den første er, at du kan få den fulde pris retur.

- Den anden er, at du kan få de første ledige pladser på den næste afgang efter den aflyste afgang.

- Den tredje er, du kan få nye billetter til destinationen ved en senere lejlighed, hvis der er plads på flyet, siger Gustav Thybo.

Han siger, at det formentlig er de to første muligheder, der er mest relevant for flertallet.

Har ret til kompensation

Passagerer, der får aflyst en afgang med under 14 dages varsel, har også ret til en kompensation på op til 4000 kroner fra SAS.

- Om man kan få kompensation afhænger af varslet og graden af ændringer i ens rejse, siger Gustav Thybo.

Når SAS er forpligtet til at tilbyde kompensation, skyldes det den årsag, som flyselskabet har oplyst om grunden til aflysningerne.

- De har aflyst afgangene på grund af personalemangel eller manglende levering af fly, og det betyder, at der er tale om operationelle årsager til aflysningerne. Og så har passagererne ret til kompensation, siger Gustav Thybo.

Og kompensationen er altså udover de penge, man kan få retur for billetten.

Analytiker: SAS står et mere besværligt sted end andre selskaber

Ifølge SAS har mange andre flyselskaber også måttet aflyse afgange, fordi man ikke har kunnet håndtere den store efterspørgsel og rejselyst efter corona-pandemien.

- Stort set alle flyselskaber er nødt til at aflyse afgange, siger Jacob Pedersen, aktieanalytiker hos Sydbank.

Men han siger, at SAS har større problemer end andre flyselskaber.

- SAS står et sted, hvor de har det mere besværligt end deres konkurrenter. Midt under corona-pandemien valgte SAS at fyre halvdelen af medarbejderne, mens de andre selskaber lavede aftaler med deres medarbejdere, siger Jacob Pedersen.