Business

Shanghai er “helt død", og det kommer Danmark til at mærke

For at holde produktionen i gang gik 40 medarbejdere i isolation på dansk virksomheds fabrik i Shanghai.

Herhjemme har nogle måske allerede glemt, at de så sent som i januar levede med hårde coronarestriktioner.

Men i Kina er historien en helt anden.

Der kæmper myndighederne nemlig mod en ny smittebølge, og i millionbyen Shanghai har myndighederne indført den skrappeste nedlukning, siden virussen første gang brød ud i Wuhan.

Men selvom det foregår på den anden side af kloden, er det også noget, vi kommer til at kunne mærke herhjemme.

Nedlukningen har nemlig ramt Shanghais fabrikker og havn – og det er endnu en flaskehals i en af verdenshandlens hovedpulsårer.

Det fortæller Jacob Clasen, som er vicedirektør i Danske Rederier:

- Der er nogle varer, som bliver alvorligt forsinkede. Det kan være forbrugsvarer som fladskærme, iPads og tøj, men også underleverancer til europæisk produktion, så det er ikke kun forbrugerne, som bliver påvirket, siger han.

Shanghai er en spøgelsesby

Ifølge TV 2s Asien-korrespondent Christina Boutrup er Kinas stramme coronakurs indtil nu blevet fejret som en kæmpe succes.

Mens smittetallene, dødstallene og indlæggelsestallene flere gange er skudt i vejret i resten af verden, har Kinas 1,4 milliarder mennesker stort set levet i deres egen boble.

Derfor er kineserne også lykkedes med at holde smitten nede med små, sporadiske nedlukninger – i hvert fald indtil Omikron-varianten kom til landet i starten af året.

- Den er meget svær at styre, og det udfordrer nultolerancen. Nu bliver der virkelige sat spørgsmålstegn ved, om det her er den rigtige strategi for Kina, for det koster jo milliarder, siger Christina Boutrup.

Mandag blev der for eksempel registreret cirka 9000 smittede i Shanghai, og det fik myndighederne til at meddele, at alle skal blive hjemme på ubestemt tid.

Så når Danmarks generalkonsul i Shanghai Jakob Linulf kigger ud ad sit vindue, ser han på en ”helt død” by.

- Jeg har normalt en ret livlig og spændende udsigt fra min lejlighed, men lige nu er der ikke en bil på gaden, fortæller han til TV 2.

Nedlukning har også betydet, at lastbilchauffører skal i karantæne, efter at de har kørt varer til og fra millionbyen – og det har skabt store problemer med fødevaremangel.

Men det er ikke kun et problem for Shanghais cirka 25 millioner indbyggere, at de lige nu lever i en spøgelsesby.

Karantæne sætter en prop i verdens største havn

De manglende lastbiler har nemlig også blokeret et af verdenshandlens vigtigste knudepunkter.

Shanghai huser verdens største havn, som hvert år håndterer cirka 47 millioner containere – blandt andet med en stor del af de forbrugsvarer fra kinesiske fabrikker, vi forbruger i Danmark.

- Selvom havnen egentlig fungerer, er der kæmpe problemer med at få varer til og fra havnen, for der mangler simpelthen chauffører til at køre lastbilerne, siger Jacob Clasen fra Danske Rederier.

Der er intet nyt i, at kinesiske smitteudbrud kan stikke en kæp i hjulet på Danmarks import fra Kina.

Men i en tid, hvor verdenshandlen stadig kæmper for at komme op i omdrejninger efter de seneste års nedlukninger, er situationen ”meget kritisk”, vurderer vicedirektøren i Danske Rederier.

For selvom rederier og speditører kæmper for at omdirigere trafikken til andre havne, er det svært at finde et sted, hvor kapaciteten ikke allerede er fyldt til bristepunktet.

- Det forsinker jo den normalisering, som vi har haft forskellige prognoser for. Senest havde vi nok troet, at det ville blive normaliseret i løbet af i år, men nu ser det ud til, at det godt kan blive noget senere, siger Jacob Clasen.

Ansatte går i isolation på fabrikken

Nedlukningen har også skabt store problemer for de danske virksomheder, som producerer varer i Kina.

Shanghais indbyggere må nemlig ikke må gå på arbejde, og derfor er produktionen de fleste steder stort set gået i stå. Også Sand Future, der producerer højtryksrensere på sin fabrik i Shanghai, er påvirket af situationen.

Det fortæller indehaveren af virksomheden, Allan Sand.

- 40 af vores medarbejdere valgte at gå i isolation på fabrikken. Så de første ti dage af den her nedlukning kunne vi producere af de stumper vi, havde tilbage, fortæller han.

Indtil videre har nedlukningen ikke kostet Allan Sand penge, for virksomheden har endnu ikke fået annulleret nogle ordrer.

Men den skaber et efterslæb, som skal indhentes – og allerede nu vil det tage flere måneder, fortæller Allan Sand:

- I øjeblikket mangler vi en omsætning på halvanden til to millioner om dagen. Så får vi ikke indhentet det, kommer det til at koste penge.

Ingen udsigt til opblødning foreløbigt

Selvom Shanghais hårdhændede nedlukning koster både kinesiske og udenlandske virksomheder milliarder, er der ifølge Christina Boutrup ingen udsigt til, at Kina ændrer sin strategi om nultolerance.

Dels er cirka halvdelen af kineserne over 80 år aldrig blevet vaccineret mod coronavirus, fordi risikoen for at blive smittet i Kina indtil nu har været meget lille – og derfor tør landets myndigheder ikke at risikere stor smitte i samfundet.

Men der er også rent politiske årsager.

- Det her er et meget vigtigt år for Kinas leder, Xi Jinping, for han har kørt sig selv i stilling til at tage en tredje valgperiode på fem år, når der er en vigtig partikongres til efteråret, siger Christina Boutrup.

På Danmarks konsulat i Shanghai regner Jakob Linulf heller ikke med, at Kina bløder op for sin coronastrategi lige foreløbigt.

Generalkonsulen forventer nemlig, at Kina formentlig også har valgt strategien ud fra en vurdering af, at den til syvende og sidst giver de mest positive tal på den kinesiske økonomis bundlinje.

- Min vurdering er, at de kinesiske myndigheder ikke ændrer på den her strategi, før kurven er knækket, siger Jakob Linulf.