Business

Over tusind skibscontainere ryger over bord hvert år – kan være et alvorligt problem

FN's søfartsorganisation IMO vil gøre op med tab af containere på fragtskibe, som har konsekvenser for både havmiljø, dyr og virksomheder.

Endnu en gang er et stort antal containere forsvundet i havets dyb.

I hård søgang røg 90 containere over bord på et fragtskib ejet af det danske rederi Mærsk 21. marts. Selvom rederiet i gennemsnit kun mister omkring 30 containere om året, tabte det i 2021 hele 962 containere i havet.

Oftest ved vi ikke, hvilke materialer der er i containerne, som falder i vandet

Therese M. Karlsson, svensk maritim-forsker

Men det er blot en del af et større problem.

For mellem 2008 og 2019 faldt der i gennemsnit 1382 containere i havet per år. Det viser en rapport fra 2020 af brancheorganisationen World Shipping Council.

Derudover skriver organisationen i en mail til TV 2, at der i løbet af tre måneder mellem slut-2020 og start-2021 blev tabt omtrent 3000 containere i det vestlige Stillehav.

Det er bekymrende, vurderer den svenske maritim-forsker Therese M. Karlsson. For selvom antallet er stort, er der et kæmpe mørketal:

- Vi ved ikke, hvor mange containere der bliver tabt i alt. Der er en mangel på gennemsigtighed, siger hun til TV 2.

- Ni af containerne var mærkede som farligt gods

Hvis et fragtskib mister containere i havet, er det ikke obligatorisk at rapportere det medmindre indholdet af containerne er klassificeret som "farligt gods".

Og det var 9 ud af de 90 containere, som Mærsk mistede sidste mandag.

- Ni af containerne var mærkede som farligt gods og indeholdt lithium-ion-batterier pakket med udstyr, fortalte Mærsk til mediet The Loadstar få dage efter hændelsen.

Ifølge Therese M. Karlsson er det problematisk, at rederierne ikke er forpligtede til at rapportere alt tab af containere i havene.

- Oftest ved vi ikke, hvilke materialer der er i containerne, som falder i vandet. Det er vigtigt at vide – især for havmiljøets skyld.

Fladskærme på hollandske strande

Når containerne når havbunden, ender de typisk med at briste på grund af skader fra faldet eller trykket i dybden.

Og det kan resultere i, at indholdet lukkes ud af containerne og kan forårsage skader på ikke bare havmiljøet, men også dyrene.

Derudover bidrager tabet af fragtcontainere til plastikforureningskrisen, som man på verdensplan har bestræbelser på at bekæmpe, lyder det fra Therese M. Karlsson.

Flere gange har man set materialer fra containerne skylle i land.

Eksempelvis i 2019 hvor blandt andet fladskærme og Ikea-møbler blev fundet på strandene af nogle hollandske øer, efter et af verdens største fragtskibe, MSC Zoe, mistede 270 containere.

Skaber problemer for virksomheder

Udover at tabet på containere har konsekvenser for livet i havene, har det også konsekvenser for selskaber med deres varer i de forsvundne containere.

I januar anlagde flere selskaber retssager mod Mærsk, efter at fragtskibet Mærsk Essen året inden havde mistet omkring 750 containere som følge af en storm.

Til Finans skriver den amerikanske advokat Joseph J. Perrone, som repræsenterer fire af kunderne, at ulykken kunne havde været undgået:

- De cirka 750 containere, som røg over bord, og de mere end 75, som blev beskadiget, skete i et vejr, som under amerikansk lovgivning hverken var pludseligt og uventet eller så alvorligt, at et velholdt skib ikke skulle være i stand til at sejle igennem det uden at ødelægge skibet eller lasten.

I en kommentar til TV 2 fortæller Mærsk, at det er almindeligt, at der bliver anlagt retssager, når det danske rederi mister containere i vandet.

Derudover tilføjer Mærsk, at hårdt vejr er den primære årsag til, at containere ryger over bord på deres fragtskibe.

- Foruden sikring af skibets last, så planlægger vi skibenes sejlads i henhold til de lokale vejrforhold for at minimere risikoen for tab af containere mest muligt, lyder det fra rederiet.

Vil oprette indberetningssystem

Også kollisioner og brænde er grunde til, at containere ender i havene. Det fortæller World Shipping Council til TV 2 og kalder tab af containere i vandet for en "sjælden" hændelse.

Desuden oplyser brancheorganisationen, at søfartsorganisationen International Maritime Organization (IMO), som hører under FN, i øjeblikket arbejder på at oprette et indberetningssystem, som registrerer tab af containere i havene uanset deres indhold.

Ifølge Ingeniøren skyldes det, at flere medlemslande har presset International Maritime Organization til at stille nye krav til registrering af tabte containere heriblandt Frankrig og Australien, som er blevet trætte af containere, der skyller op på deres kyster og ødelægger både natur og fiskeri.