Rusland invaderer Ukraine

Har ventet 11 måneder på sin nye bil, og han er langtfra den eneste

Udover at måtte vente længere på at modtage deres nye biler må nogle kunder også vinke farvel til specifikt udstyr.

I juni 2021 bestilte projektleder Mark Vædele Borup en ny Mercedes-Benz.

Siden er leveringsdatoen blevet skubbet fire gange, og derfor har han måttet væbne sig med tålmodighed.

- Nu har de (Mercedes-Benz, red.) skrevet to gange, at de forventer, at bilen kommer 11. maj. Men jeg regner med at skrive til dem om 14 dages tid og igen slut-april for at være sikker på, at den kommer, fortæller han til TV 2.

Vi havde regnet med en forbedret situation i 2021, men 2022 ser også ud til at blive et problemår

Simon Lindegaard, salgschef hos Mercedes-Benz Danmark

En rundspørge blandt landets mest populære bilmærker, som TV 2 har foretaget, viser, at leveringstiden i øjeblikket kan være op mod trekvart år.

Siden russiske soldater trådte ind i Ukraine, er flere ukrainske fabrikker nemlig lukket ned.

Det har resulteret i, at bilproducenter mangler komponenter til at lave nye biler, fortæller Mads Rørvig, der er administrerende direktør i foreningen De Danske Bilimportører.

- I det vestlige Ukraine er der ansat 36.000 mennesker på 38 fabrikker, som laver stumper og delkomponenter til primært den europæiske bilindustri. De fabrikker fungerer ikke lige nu, og det gør, at den trælse situation med lange leveringstider bliver forværret, siger han til TV 2.

Leveres 11 måneder senere

Udover at Mark Vædele Borup nu ser ud til først at få sin nye bil leveret 11 måneder efter bestillingsdatoen, har han også måttet indgå kompromiser. For eksempel kan han ikke få det lydsystem, som han havde smidt på sin ordreliste.

- De skriver, at det er noget, de ikke kan få, men de giver mig ikke rigtig en forklaring. Jeg får ikke noget at vide, lyder det fra projektlederen.

Men Mark Vædele Borup er langtfra alene, viser TV 2s rundspørge blandt en række af landets mest populære bilfabrikanter.

Vil man eksempelvis bestille en Volkswagen Polo, skal man vente otte-ni måneder afhængig af udstyret. Samme tidshorisont melder Skoda om på den populære Octavia-model, mens Mercedes oplyser, at ventetiden på biler i deres C-klasse er seks-ni måneder, hvis man bestiller i dag.

Udenlandske restriktioner mærkes

TV 2 har talt med Mercedes-Benz Danmark som fortæller, at bilen er blevet bygget. Nu skal den bare fragtes fra Mexico til Europa. Men det betyder ikke, at bilen ikke kan blive yderligere forsinket.

- Der er for mange udefrastående faktorer, som vi ikke er herre over. Vi monitorerer løbende transporten fra fabrikken til forhandleren, siger kommunikationschef Mikkel Lund Nilsen.

Selvom coronapandemien ikke længere sætter sit præg i Danmark, er der stadig områder og lande verden over, som er pålagt restriktioner. Det påvirker også fabrikanternes drift, hvilket mærkes hos bilproducenter som Mercedes-Benz.

Vi lever i en meget usikker tid, og de lange leveringstider skyldes en lang række faktorer

Volkswagens pressechef i Danmark, Thomas Hjortshøj

Manglen på komponenter til bilerne betyder, at Mark Vædele Borup ikke er den eneste, som har måttet gå på kompromis.

- Det kan være, at man ikke kan få en specifik bagkamerapakke eller den fartpilot, som man ønsker. Vi kan stadig bygge biler, og vi leverer stadig mange af dem, men vi har i øjeblikket visse udfordringer med at skaffe de komponenter, som sidder i bilerne, siger Simon Lindegaard.

Først corona, så krig

Krigen i Ukraine er med til at skubbe leveringsdatoerne endnu længere væk.

Selvom man på nuværende tidspunkt ikke kan mærke effekten af krigen i Ukraine hos Mercedes-Benz, har krigen alligevel indflydelse på hverdagen hos den globale bilkoncern, lyder det fra Simon Lindegaard.

- Med det, der er sket i Ukraine nu, står vi i en ny situation, hvor vi er nødt til at tage nogle andre aspekter ind i vores hverdag. Vi havde regnet med en forbedret situation i 2021, men 2022 ser også ud til at blive et problemår.

Hos andre bilproducenter er man allerede mærket af krigen i Ukraine. Det gælder blandt andet Volkswagen, fortæller Torben Arent, som er nyhedsredaktør hos Forende Danske Motorejere (FDM).

- Især Volkswagen oplever en mangel på ledningsnet. De er speciallavet til hver bil afhængig af deres udstyr, så det er ikke noget, man bare lige erstatter, siger han.

Volkswagen har ikke ønsket at stille op til interview om leveringstiderne, men i en mail til TV 2 skriver pressechef Thomas Hjortshøj, at flere faktorer er på spil:

- Vi lever i en meget usikker tid, og de lange leveringstider skyldes en lang række faktorer som mangel på mikrochip, efterspørgsel på råmaterialer, udfordringer i logistikken og sidst men ikke mindst krigen i Ukraine.

Han oplyser videre, at forventningen lige nu er, at "situationen stabiliseres i løbet af andet halvår af 2022".