Ny coronabølge i Kina kan forsinke varer

Lukkede fabrikker og skrappe restriktioner for lastbilchauffører skaber problemer i de i forvejen hårdt pressede forsyningskæder.

Kina kæmper i øjeblikket med det værste coronasmitteudbrud siden pandemiens start, og det rammer nu landets mange fabrikker, som producerer varer til hele verden.

Transportsektoren er også ramt af skrappe restriktioner, og det skaber ifølge Claus Thomsen, chef for det danske logistikfirma DSV i Kina og Asien, panderynker i branchen.

- Der er en bekymring. Der har i forvejen været problemer de seneste to år, og derfor skal der ikke så meget til, for at der bliver skubbet til det, siger han til TV 2.

Konsekvensen kan blive længere leveringstider og dyrere varer for danske forbrugere, som i forvejen er ramt af stigende inflation og høje energipriser på grund af krigen i Ukraine.

- Prismæssigt har vi ikke på luftfragt set de samme niveauer som i 2020 og 2021, men det er en situation, der hele tiden ændrer sig. På sigt vil det jo nok smitte af på forbrugerne, siger Claus Thomsen.

Dyrt for økonomien

Onsdag blev der registreret 2432 smittede i Kina, og det lyder måske ikke af mange i et land med 1,4 milliarder indbyggere. Men den kinesiske regering har siden pandemiens start kørt en benhård strategi om nultolerance over for corona, og den bliver nu udfordret af den smitsomme Omikron-variant.

Det er dyrt for økonomien at forsøge at inddæmme smitten, som har spredt sig til 28 provinser i det store land.

For eksempel måtte elektronikproducenten Foxconn, der leverer til Apple og Samsung, tidligere på ugen stoppe produktionen i Sydkina i flere dage. Siden har virksomheden dog fået lov at genåbne dele af produktionen ved at oprette lukkede bobler for medarbejdere, der bor og arbejder på fabrikkerne.

I Changchun i den nordøstlige del af landet, som er epicentret for det aktuelle smitteudbrud, er Volkswagens og Toyotas fabrikker lukket, fordi hele Jilin-provinsen med 24 millioner mennesker er under lockdown.

I Shanghai har Tesla netop meddelt, at virksomheden har indstillet produktionen ligesom mange andre virksomheder, der er udfordret af, at millioner af medarbejdere i øjeblikket bliver massetestet i deres boligområder og derfor skal blive hjemme i flere dage.

For virksomheder, der skal afskibe, har det indtil videre medført løbende udfordringer, men Claus Thomsen og hans medarbejdere i Shanghai følger konstant udviklingen og forsøger at justere for eksempel fra søfragt til luftfragt, når der opstår flaskehalse.

- Hvis vi kigger tilbage på den seneste uge, ser vi en påvirkning af markedet. En del af produktionen kommer jo fra Zhejiang-provinsen og Jiangsu-provinsen, og der er problemer med transporten fra fabrikkerne til havnen i Shanghai. For eksempel kunne chauffører godt køre fra Zhejiang til havnen, men kunne risikere syv dages karantæne, når de kom retur til provinsen, siger Claus Thomsen.

Han understreger, at det er et øjebliksbillede, og at tingene kan ændre sig fra time til time.

Kinesiske afbrydelser

De sidste par år har verdens forsyningskæder været ramt af blandt andet havnelukninger, global mangel på containere, flaskehalsproblemer i USA, og det store containerskib, der stødte på grund i Suezkanalen, skabte store forsinkelser.

Men det er ifølge Anne-Sophie Zerlang Karlsen, der er operationschef for Maersk i Asien og Stillehavsregionen, langt værre, når der sker afbrydelser i Kina.

Sidste sommer lukkede Yantian Havn i Shenzhen i Sydkina i tre uger på grund af et enkelt smittetilfælde, og det gav et stort chok i forsyningskæderne.

- Det var faktisk mere dramatisk end Suez, selvom den historie fik mere opmærksomhed. Syv ud af verdens ti største havne ligger i Kina. De har ledt efter andre modeller og har fundet ud af, at man satser på Ningbo-modellen, siger hun til TV 2.

Ningbo er en anden stor havn i det sydøstlige Kina, hvor man i stedet for at lukke hele havnen på grund af et smittetilfælde, satte testfaciliteter op, så alle ansatte og lastbilchauffører kunne blive testet hver dag.

Det betød, at havnen kørte på cirka 15 procent lavere blus i nogle uger, men den holdt åbent. Nu bliver Ningbo-modellen anvendt i mange andre havne.

- Det er de fantastiske til at lære af. Det betyder, at havnene fungerer. Mange tror, at Shanghai Havn bliver lukket ned, men det ser vi i Maersk ingen tegn på. Der er måske 10 procent nedgang på kapaciteten i øjeblikket, men det bliver bedre dag for dag, siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen og understreger, at situationen stadig kan ændre sig fra den ene dag til den anden.

Optimisme trods bekymring

Maersk er verdens største shippingvirksomhed og vurderer på baggrund af en rundspørge blandt sine kunder, at under fem procent af Kinas fabrikker er lukket lige nu.

De kinesiske myndigheder siger, at smittekurven er knækket, og antallet af smittede blev da også halveret fra tirsdag til onsdag i denne uge. Desuden meddelte den kinesiske regering onsdag, at man er klar til at ændre lidt på nultolerancestrategien, fordi Omikron er mindre farlig end tidligere varianter.

Det betyder blandt andet, at smittede uden symptomer ikke længere behøver at blive indlagt på hospitalet, men på et karantænecenter.

Desuden har man sænket baren for, hvornår man kan blive udskrevet efter at være testet negativ.