Business

Diesel rammer historisk pristop – overhaler benzin for første gang siden 2006

For første gang siden 2006 er det nu dyrere at fylde bilen med diesel frem for benzin. Men der er en løsning, siger analytiker.

Krigen i Ukraine gør det nu også dyrere at tanke diesel på bilen.

Onsdag lyder listeprisen for en liter diesel på 17,69 kroner, mens listeprisen for en liter benzin er på 17,39 kr. Det viser nye tal fra Circle K ifølge Finans.

- Vi skal helt tilbage til 2006, hvor orkanen Katrina i Den Mexicanske Golf gav et lignende spring, og diesel var dyrere end benzin. Prisudviklingen er helt klart en effekt af krigen i Ukraine, siger Jesper Dan Holst Rasmussen, seniormanager for prisfastsættelse hos Circle K.

Rusland spiller en central rolle i eksport af diesel og dækker omkring 50-60 procent af det mellem- og sydeuropæiske marked.

Sammen med blandt andet en fortsat lav eksport af olie fra Iran er det med til at skubbe olieprisen i vejret og til rekordhøje niveauer.

Men den igangværende krig i Ukraine - sammenholdt med sanktioner fra en række lande - har som konsekvens betydet stigende priser, fordi markedet skrumper.

Købere kigger på andre steder

For selvom diesel fra Rusland stadig bliver produceret og eksporteret, så begynder køberne nu at kigge mod andre steder, og det får priserne til at stige. Det forklarer Jens Nærvig Pedersen, senioranalytiker i Danske Bank, til TV 2.

- Oliemarkedet er i gang med at indstille sig på en verden, hvor man skal undvære russisk olie i et eller andet omfang, siger han.

Nu er det et spørgsmål om at finde andre producenter af råolie, hvilke raffinaderier den skal sendes til, og hvordan den bliver sejlet rundt omkring i verden.

Stadig i udvikling

Priserne på brændstof er stadig i i udvikling efter USA's melding om at forbyde import af russisk olie og gas. Og de danske forbrugere kan godt forberede sig på at skulle grave endnu dybere i lommerne for at købe brændstof.

Det er forventningen fra Circle K.

- Da vi gik ind i ugen, havde jeg ikke forestillet mig, at vi skulle nå det her niveau. Det har vi nået nu, og derfor er jeg også varsom med at spå om fremtiden, siger Jesper Dan Holst Rasmussen.

Allerede inden konflikten i Ukraine blev til en regulær krig, var olie- og benzinpriserne gennem flere måneder kravlet opad.

I begyndelsen af coronakrisen for to år siden var olien ellers historisk billig, fordi restriktioner, nedlukkede samfund og parkerede fly betød, at verden brugte langt mindre olie fra den ene dag til den anden.

Men i takt med at den globale produktion er kommet tilbage til - og i mange tilfælde har overgået - niveauet inden coronakrisens start, er efterspørgslen på olie vokset. Det har fået prisen til at stige.

Som en skattestigning

Cheføkonom Tore Stramer fra Dansk Erhverv vurderer, at de stigende energipriser er så voldsomme, at det ikke blot rammer forbrugerne, men også dansk økonomi som helhed.

- En stigning i olieprisen rammer dansk økonomi på samme måde som en skattestigning, der øger både virksomhedernes og husholdningers energiudgifter, siger Tore Stramer ifølge TV 2 Østjylland.

I år er listeprisen på benzin steget fra 14,09 kroner ved årsskiftet til nu 17,39 kroner, hvilket er en stigning på 24 procent.

Prisen for diesel er i samme periode steget knap 42 procent.

Oliesituationen er nemmere at løse end gaskrisen

Selvom prisstigningerne på olie og diesel falder sammen med energikrisen, så er der tale om to separate diskussioner, lyder det fra Jens Nærvig Pedersen.

Gassituationen er nemlig væsentlig sværere at løse end oliesituationen. Der findes nemlig andre store olieproducenter rundt omkring i verden, som kan skrue op for eksporten. Selvom det tager tid.

- Men der ligger løsningen lidt nærmere, end den gør på gas, siger han.