Danskernes rejselyst ramt af "chokeffekt"

Krigen i Ukraine fortsætter med at eskalere, og det får flere danskere til at holde sig fra at booke rejser, mener Travelmarket.

Siden russiske tropper i sidste uge krydsede den ukrainske gr√¶nse, er f√¶rre danskere str√łmmet til rejsesiderne.

Det fort√¶ller flere selskaber ‚Äď heriblandt prisportalen Travelmarket, som har set et fald p√• op mod 20 procent i antal s√łgninger og bes√łgstal.

- Det st√•r klart, at der er tale om en chokeffekt, siger administrerende direkt√łr Ole Stouby til TV 2.

- Man ser det samme, når der sker en terrorhændelse, men her varer chokeffekten kun et par dage. Situationen i Ukraine er eskalerende, så derfor fortsætter faldet endnu.

Ogs√• tal fra flyportalen Momondo viser, at danskerne s√łger mindre efter rejser end de gjorde, f√łr krigen br√łd ud.

Usikkerhed holder danskerne tilbage

Ole Stouby ser to grunde til, at danskernes rejselyst er faldet.

For det f√łrste mener han, at de rejseglade danskere har vendt deres fokus andetsteds. I stedet for at bruge tid p√• at s√łge efter rejser til feriedestinationer, vil de heller f√łlge med i udviklingen i Ukraine.

For det andet er der opstået en usikkerhed, som holder danskerne tilbage, lyder det:

- Det her med, at situationen ikke har en afklaring, betyder meget. Så længe der er uklarhed, vil rejselysten være på dette niveau.

F√¶rre vil flyve til √ėsteuropa

Hos rejseselskabet TUI var antallet af solgte rejser ogs√• faldet med op mod 20 procent. Men en uge efter invasionen er tallet nu tilbage p√• samme niveau som f√łr.

Til gengæld har TUI opfanget en ændring i kundernes adfærd, fortæller Mikkel Hansen, som er kommunikationschef hos TUI Danmark.

- Vi har set et boost i salget af rejser, som ligger l√¶ngere ude i fremtiden ‚Äď alts√• i sommerferien eller efter√•rsferien. Til geng√¶ld er der f√¶rre end s√¶dvanligt, som k√łber rejser, der ligger i den n√¶rmere tid, siger han.

Der bliver s√¶rligt solgt f√¶rre rejser til √łsteurop√¶iske destinationer, tilf√łjer han.

Længere rejsetider

De f√łrste par dage efter invasionen 24. februar tog salget hos rejsebureauet Spies ogs√• et dyk - i dette tilf√¶lde p√• 30 procent.

Men if√łlge selskabets kommunikationschef Sofie Folden Lund steg det dog hurtigt igen og er nu tilbage til det normale.

- Vi sælger primært charterrejser, så vores rejsemål er ret trygge, siger hun til TV 2.

Konflikten i Ukraine har ellers ikke mærket Spies. Udover at nogle rejsetider er blevet op mod fem minutter længere, da flyselskaber undgår russisk og ukrainsk luftrum, lyder det fra Sofie Folden Lund.