Rusland invaderer Ukraine

Danskernes rejselyst ramt af "chokeffekt"

Krigen i Ukraine fortsætter med at eskalere, og det får flere danskere til at holde sig fra at booke rejser, mener Travelmarket.

Siden russiske tropper i sidste uge krydsede den ukrainske grænse, er færre danskere strømmet til rejsesiderne.

Det fortæller flere selskaber heriblandt prisportalen Travelmarket, som har set et fald på op mod 20 procent i antal søgninger og besøgstal.

- Det står klart, at der er tale om en chokeffekt, siger administrerende direktør Ole Stouby til TV 2.

- Man ser det samme, når der sker en terrorhændelse, men her varer chokeffekten kun et par dage. Situationen i Ukraine er eskalerende, så derfor fortsætter faldet endnu.

Også tal fra flyportalen Momondo viser, at danskerne søger mindre efter rejser end de gjorde, før krigen brød ud.

Usikkerhed holder danskerne tilbage

Ole Stouby ser to grunde til, at danskernes rejselyst er faldet.

For det første mener han, at de rejseglade danskere har vendt deres fokus andetsteds. I stedet for at bruge tid på at søge efter rejser til feriedestinationer, vil de heller følge med i udviklingen i Ukraine.

For det andet er der opstået en usikkerhed, som holder danskerne tilbage, lyder det:

- Det her med, at situationen ikke har en afklaring, betyder meget. Så længe der er uklarhed, vil rejselysten være på dette niveau.

Færre vil flyve til Østeuropa

Hos rejseselskabet TUI var antallet af solgte rejser også faldet med op mod 20 procent. Men en uge efter invasionen er tallet nu tilbage på samme niveau som før.

Til gengæld har TUI opfanget en ændring i kundernes adfærd, fortæller Mikkel Hansen, som er kommunikationschef hos TUI Danmark.

- Vi har set et boost i salget af rejser, som ligger længere ude i fremtiden altså i sommerferien eller efterårsferien. Til gengæld er der færre end sædvanligt, som køber rejser, der ligger i den nærmere tid, siger han.

Der bliver særligt solgt færre rejser til østeuropæiske destinationer, tilføjer han.

Længere rejsetider

De første par dage efter invasionen 24. februar tog salget hos rejsebureauet Spies også et dyk - i dette tilfælde på 30 procent.

Men ifølge selskabets kommunikationschef Sofie Folden Lund steg det dog hurtigt igen og er nu tilbage til det normale.

- Vi sælger primært charterrejser, så vores rejsemål er ret trygge, siger hun til TV 2.

Konflikten i Ukraine har ellers ikke mærket Spies. Udover at nogle rejsetider er blevet op mod fem minutter længere, da flyselskaber undgår russisk og ukrainsk luftrum, lyder det fra Sofie Folden Lund.