Rusland invaderer Ukraine

Sanktioner rammer nu russiske racekatte

Fremover vil vi se mange flere foreninger og virksomheder, der offentligt tager afstand fra Rusland, mener ekspert.

Jysk lukker midlertidigt butikker i Rusland. Danske supermarkeder fjerner russiske produkter fra hylderne. De paralympiske lege udelukker russiske atleter fra at deltage.

Men det er ikke kun russiske virksomheder og borgere, der rammes af sanktioner fra resten af verden. Nu rammer det også russiske racekatte.

Onsdag skrev det internationale katteforbund Fédération Internationale Féline (FIFe) i en pressemeddelelse, at katte, som er opdrættet i Rusland, ikke længere kan få en FIFe-stamtavle.

Desuden må katte med ejere, der har bopæl i Rusland, ikke længere deltage i FIFes udstillinger.

I pressemeddelelsen skriver forbundet, at de er "chokerede og forfærdede" over Ruslands invasion af Ukraine, og derfor ikke længere kan se til uden at handle.

Symbolsk handling

Katteforbundet har 41 medlemsforbund fra 39 lande - deriblandt danske Felis Danica, der "bakker 100 procent op" om FIFes beslutning.

Det fortæller Bette Lind, der er formand hos Felis Danica.

Hun mener, at sanktionerne kommer til at få en vis betydning for russiske katteejere, da FIFe på verdensplan er det største forbund for registrering af racekatte. Men økonomisk rammer det dem ikke.

- Rusland er et stort land. De kan højst sandsynligt sælge deres katte inden for Rusland eller til lande, der ikke blokerer for det, så det er nok mest symbolsk, siger Bette Lind.

Russiske ejere af racekatte kan fortsat deltage i katteudstillinger, der ikke er associeret med FIFe.

Bliver nødt til at tage stilling

Det er sandsynligt, at flere virksomheder, foreninger og organisationer vil kappe båndene til Rusland i den nærmeste fremtid. Og det er der flere årsager til ifølge Esther Dora Rado, der er specialist i virksomhedskommunikation.

- De bliver nødt til at tage stilling til konflikten, for når du handler med Rusland, så støtter du deres krigsmaskine. Og de har et ansvar i forhold til medarbejdere og medlemmer, som har en forventning til etik, og som de repræsenterer, siger hun.

Der vil altid være virksomheder, som udnytter en bestemt sag til at få deres navn frem. Det gælder eksempelvis ved Copenhagen Pride og i klimadebatten, mener Esther Dora Rado.

Gode intentioner eller markedsføring?

Her tager man om begrebet greenwashing - vildledende markedsføring - som skal få forbrugeren til at tro, at virksomheden eller foreningen er mere klimavenlig, end det er tilfældet.

Men det kan ifølge Esther Dora Rado ikke sammenlignes med det, der sker, når virksomheder, foreninger og organisationer vælger at boycotte russiske handelspartnere. Der er noget helt andet på spil, mener Esther Dora Rado.

- I det her tilfælde er det anderledes. De fleste deler følelsen af frustration og afmagt og ønsker at gøre, hvad de kan for at hjælpe. Jeg tror på den oprigtige gode intention her, siger hun.

Hun forklarer, at mange virksomheder vil lide store økonomiske tab som et resultat af at kappe båndene til Rusland, men at der til gengæld kan være den fordel, at virksomhederne bliver knyttet tættere sammen med medarbejdere og kunder.