Business

SAS med nyt milliardunderskud – vil ændre hele sin forretning

Pandemien har kostet milliarder for SAS. Nu har selskabet præsenteret en ny, stor plan, der skal vende udviklingen.

Flyselskabet SAS har tirsdag morgen præsenteret et nyt milliardunderskud.

Regnskabet, der dækker månederne november, december og januar, viser et underskud på godt 2,4 milliarder svenske kroner.

Det svarer til et minus på cirka 1,7 milliarder danske kroner for flyselskabet, hvor den danske stat er storejer.

En "fuldstændig transformation"

Ud over regnskabet har SAS også præsenteret en plan for at vende de røde tal, der har fulgt med coronakrisen. Planen kaldes SAS Forward og beskrives som en transformation.

- Hvis ikke der laves fundamentale forandringer, vil SAS hurtigt udtømme sine pengereserver. Derfor vil SAS proaktivt gennemføre en fuldstændig transformation af sin forretning, inklusiv sit netværk, sin flåde, overenskomster og andre omkostningsstrukturerer gennem en bred og omfattende transformationsplan, lyder det blandt andet om SAS Forward.

Blandt nøglepunkterne i den nye plan er, at SAS vil skære ned i sine årlige omkostninger med 7,5 milliarder svenske kroner.

Derudover vil selskabet rejse ny kapital. Men for at det kan lade sig gøre, er det afgørende først at gennemføre den store spareplan, mener selskabet.

SAS' direktør i Danmark, Simon Pauck Hansen, siger til TV 2, at det blandt andet kan ske ved at omdanne gæld til aktier.

Pandemiens milliarder

SAS og resten af luftfartsbranchen har lidt under pandemiens restriktioner og manglende rejselyst.

I regnskabet beskriver SAS således de seneste to år som "de mest udfordrende i luftfartsbranchens historie".

Særligt for SAS har listen af problemer været lang, for ikke blot er kunderne blevet væk, flere eksperter peger også på, at pandemien har medført et fundamentalt skred for de erhvervsrejsende, som tidligere har været en central del af SAS' forretning.

Flere forretningsmøder kan klares over Teams, og derfor er fremtidsudsigterne for SAS usædvanligt dystre, har det lydt.

En af de mere opsigtsvækkende udmeldinger stod det norske mæglerhus DNB Markets for i sidste uge, da aktieeksperterne forudså en reel risiko for, at SAS kunne gå konkurs, hvis ikke man lavede en rekonstruktion af selskabet.

Derudover har flere strejker og konflikter med medarbejderne plaget selskabet, der engang blev kaldt for "luftens konge".

Endelig er omkostningerne til brændstof skudt i vejret. Af regnskabet fremgår det, at SAS' udgifter til flybrændstof er steget med 174 procent, og det udpeges netop som en af de risici, SAS' ledelse ser fremadrettet.

Grønt partnerskab

Som en del af SAS Forward-planen vil selskabet "positionere sig som førende inden for bæredygtig luftfart".

Det betyder blandt andet, at SAS sammen med Vattenfall, Shell og Lanzatech vil undersøge muligheden for at lave verdens første syntetiske flybrændstof.

- Når produktionen af brændstof er oppe at køre, kan det dække op til 25 procent af SAS' samlede behov for bæredygtig flybrændstof i 2030'erne, skriver SAS om partnerskabet.