Business

Google sagsøgt for milliarder - danske forbrugere kan være blevet taget ved næsen

Google afviser anklagerne og "ser frem til at forsvare" sin sag ved domstolen.

Man kan roligt begrave et lig på side to af en Google-søgning, for der kommer ingen hen.

Cirka sådan lyder et mundheld blandt marketingsfolk. Og den pointe er nu blevet omdrejningspunktet for et milliardstort søgsmål mellem prissammenligningstjenesten Pricerunner og internetgiganten Google.

Mandag sagsøgte Pricerunner således Google for bevidst at misbruge sin ”monopollignende status” til at styre brugere væk fra Pricerunner og lignende tjenester.

Vi ser frem til at forsvare vores sag ved domstolen

Frederic Abrard, chef for Googles shopping-annoncesystem

Google afviser blankt anklagerne, men holder de vand, er det ikke kun prissammenligningstjenesterne, der er blevet snydt.

Det fortæller Mads Reinholdt, der er direktør i Forbrugerrådet Tænk.

- Her er der altså rigtig store beløb på spil. Vi ved, at Google er den klart mest anvendte søgemaskine for danske forbrugere, siger han til TV 2.

Styrede brugere mod egen tjeneste

Sagen mellem Google og Pricerunner trækker tråde tilbage til 2017.

Her konkluderede EU-Kommissionen, at Google havde brudt konkurrenceloven ved i højere grad at lede sine brugere hen til sin egen prissammenligningstjeneste, Google Shopping, frem for konkurrenternes.

Google blev idømt en bøde på 2,4 milliarder euro – svarende til knap 18 milliarder kroner – og gjorde det muligt for prissammenligningstjenester at byde ind på Google Shoppings reklameplads.

Men spørger man Pricerunner, har Google fortsat den ulovlige praksis.

- Både europæiske forbrugere og virksomheder lider større skade af tech-giganternes dominans, end hvad mange tror, siger Mikael Lindahl, direktør for Pricerunner i en pressemeddelelse.

Derfor kræver Pricerunner nu foreløbigt en erstatning på 16 milliarder kroner for tabt indtjening.

Beløbet bliver opjusteret, så længe sagen kører, og Google - ifølge Pricerunner - fortsætter med at ”ignorerer dommen fra EU”.

Forbrugerne kan have lidt stort tab

Hvis der er hold i anklagerne, er det dog ikke kun Pricerunner, der har tabt penge.

Det kan også have kostet danske forbrugere en stor ekstraregning, når de har handlet online, vurderer Mads Reinholdt fra Forbrugerrådet Tænk.

- For helt almindelige mennesker betyder det rigtig meget, hvor højt oppe på Google, søgeresultater kommer frem. Vi er meget tilbøjelige til at klikke på de første par resultater, fortæller han.

I sin pressemeddelelse henviser Pricerunner til en analyse fra revisionsfirmaet Grant Thornton, som konkluderer, at priserne i Googles sammenligningstjeneste er 12-14 procent højere end på andre tjenester.

Favoriserer Google stadig sin egen prissammenligningstjeneste, kan det derfor ifølge Mads Reinholdt have kostet danskerne mange penge.

- Det er et stort problem, hvis forbrugerne bliver taget ved næsen. Hvis der er hold i de tal, kan forbrugerne potentielt have lidt et stort tab, siger han.

Google afviser anklager

I et skriftligt svar til TV 2 oplyser chefen for Googles shopping-annoncesystem, Frederic Abrard, at det har fungeret godt siden 2017.

Siden da har en række andre prissammenligningstjenester nemlig købt sig til reklameplads øverst i Googles søgeresultater.

- Pricerunner har valgt ikke at anvende shopping-annoncer på Google, og har måske derfor ikke set samme gode resultater som andre, siger Frederic Abrard.

Samtidig understreger Google-chefen, at blandt andre EU-kommissionen løbende fører opsyn med systemet.

- Vi ser frem til at forsvare vores sag ved domstolen, tilføjer han.

En kamp om overlevelse

Spørger man Jan Damsgaard, professor i digitalisering på Copenhagen Business School, kan sagen koges ned til en kamp om overlevelse.

- Hvis Pricerunner ikke får held med det her, bliver det meget vanskeligt for dem at agere fremadrettet, siger han til TV 2.

Men på den anden side af retssalen kommer Google ifølge professoren til at kæmpe for meget mere end de 16 milliarder kroner.

Falder sagen ud i Pricerunners favør, kommer det nemlig også til at gå ud over internetgigantens omdømme.

- Mange af os starter jo vores rejse ind på internettet på Google. Har vi ikke tillid til de søgeresultater, som Google kommer med, mister vi også tilliden til Google generelt, siger Jan Damsgaard.

Sagen kan tage årevis

Hos Pricerunner er man forberedt på en lang og sej kamp.

Derfor har selskabet polstret krigskassen med finansiering fra schweiziske Nivalion, der er specialister inden for procesfinansiering, og hyret hjælp fra juridiske og økonomiske rådgivere.

Alligevel forventer Jan Damsgaard, at Pricerunner får svært ved at bevise, at selskabet har lidt et tab på over 16 milliarder.

- Men jeg tror også, at det er deres bedste skud i bøssen for at få giganten Google til at ændre adfærd, siger han.

Professoren forventer dog ikke, at internetgiganten vil have travlt med at få sagen ud af verden.

- Google vil have en interesse i at forhale processen, så de kan opretholde den måde, de gør det på nu, vurderer han.