Business

Dansk whisky skulle sælges i Tyskland – men nu truer udenlandske restriktioner

Et af Danmarks største gartnerier bliver ramt af hollandske restriktioner.

Henrik Brinks havde glædet sig.

Som direktør og medstifter af Copenhagen Distillery anså han den pop-up-bar i Hamborg, som hans tyske importør havde planlagt, som en god mulighed for at få nogle nye kunder til at købe sin whisky.

Men sådan skulle det ikke gå.

Nye restriktioner syd for grænsen har nemlig spændt ben for arrangementet, og det kan komme til at koste det lille destilleri store summer.

- Det er utroligt vigtigt, hvis vi skal have gang i vores eksport – og det skal vi – at vi kan møde de her folk og de her kunder, som vi så gerne vil sælge vores produkter til, siger Henrik Brinks og kalder det ”skrækkeligt” med restriktionerne.

Men Henrik Brinks og Copenhagen Distillery er ikke ene om at holde et skarpt øje med restriktionerne i landene omkring os.

TV 2 har talt med en række eksportvirksomheder, der samstemmigt fortæller, at de frygter for konsekvenserne af nye nedlukninger og restriktioner.

Rekordefterår

Sidste forår blev den danske eksport reduceret med omkring 20 procent som følge af nedlukninger, restriktioner og lukkede grænser. Men siden er det kun gået én vej, og i både september og oktober slog den danske samhandel med udlandet rekord.

I oktober solgte danske virksomheder for knap 130 milliarder kroner til udlandet, hvilket er cirka 10 milliarder kroner mere end samme måned i 2019.

Derfor følger hele det danske erhvervsliv også grundigt med, når eksempelvis Tyskland indfører nye restriktioner, Holland lukker ned, eller Østrig laver skrappe coronaregler.

Det fortæller Peter Thagesen, der er underdirektør i Dansk Industri:

- Problemet for virksomheder, der gerne vil ud på et eksportmarked, er, at hvis der kommer nogle meget rigide rejserestriktioner, så de ikke kan møde nye kunder. Så kan det blive rigtig svært at holde eksporten oppe, siger Peter Thagesen.

Han frygter, at det særligt vil gå ud over de små og mellemstore virksomheder, fordi de oftest er i gang med at opbygge forhold til nye kunder.

Frygter, at priserne bliver presset

Også hos en af landets største gartnerier, By Growers i Odense, følger salgsdirektør Nicolai Abildgaard situationen i en række europæiske lande ”ekstremt tæt”.

Holland og Tyskland er nogle af By Growers største eksportmarkeder, og derfor er det et problem, når eksempelvis havecentre lukker ned, som det er tilfældet i Holland, hvor en række skrappe restriktioner er trådt i kraft.

- Vi står med let fordærvelige varer, så det er ikke noget, vi bare kan sætte på lager og vente en måned. Vi følger det dag for dag, siger Nicolai Abildgaard.

Han fortæller, at By Growers har forsøgt at øge salget til detailbutikker som supermarkeder for at få afsat nogle af de varer, der nu ikke bliver solgt i havecentre i Holland. Men både produkterne og priserne er nogle helt andre, lyder det fra salgsdirektøren.

Derudover er det et andet problem, påpeger han:

- Når man producerer en stor mængde varer, og en stor aftager så lukker ned – det gælder jo også for vores konkurrenter i Holland – så bliver man flere om buddet for detailkæderne. Derfor kan vi meget hurtigt komme ud i et øget prispres, siger Nicolai Abildgaard.