Business

Syv fagforeninger på gaden i vrede over SAS: - Det er ikke det vilde vesten

Det er ingen naturlov, at SAS kommer til at overleve. Og derfor er der behov for store forandringer, lyder det fra flyveselskabet.

Efter at SAS i halvandet år har smidt dødvægt for at holde sig på vingerne under coronapandemien, sætter selskabets personale nu foden ned.

Gennem de seneste uger er SAS-medarbejdere gået på gaderne i Norge og Sverige med anklager om social dumping og brud på arbejdsmarkedets regler.

Og nu følger det skandinaviske flyselskabs danske medarbejdere trop.

Det er en hård tid for branchen, men det er ikke det vilde vesten

Henrik Meiner, fællestillidsrepræsentant, HK Luftfart SAS

Syv fagforbund for danske ansatte i SAS har varslet en demonstration foran Christiansborg 4. november. Og ifølge Henrik Meiner, fællestillidsrepræsentant ved HK Luftfart SAS, er håbet at råbe politikerne op.

- Det er simpelthen en virksomhed, som er stoppet med at opføre sig ordentligt. Folk er frustrerede over arbejdsforhold, der er så ringe, at de bliver syge af det, siger han til TV 2.

Her er de syv fagforeninger

  • HK Luftfart SAS
  • 3F Cargo
  • 537 Serviceklubben - Flymekanikerne i SAS
  • Flymedarbejdernes Klub
  • Ekspeditionsmedarbejderne - SAS Ground Handling
  • Dansk Pilotforening (DPF)
  • Cabin Attendants Union (CAU)

Brudte aftaler og udhulede vilkår

Årsagerne til demonstrationen er mange og næsten lige så forskellige som de syv faggrupper, der står bag.

Men fælles er en frustration over "brudte aftaler" og "udhulede arbejdsvilkår" under coronakrisen.

Hos både 3F, Dansk Metal og HK føler medlemmerne sig ifølge Henrik Meiner først og fremmest presset til at acceptere urimelige besparelser og nedskæringer.

- Folk er megastressede, for man står alene med opgaver, man skal være flere til at løse. Vi tager den ene ekstravagt efter den anden, og pauserne er blevet så minimeret, at folk får ondt i maven, siger han.

Hos Dansk Pilotforening (DPF) og fagforeningen for kabineansatte i SAS (CAU) føler man sig samtidig presset ind i nye og forringede overenskomster.

Da coronapandemien kostede 5000 medarbejdere i det skandinaviske luftfartsselskab jobbet, forventede mange at få deres gamle job tilbage, når restriktionerne blev løftet.

Men i mellemtiden har SAS delt sin forretning op i en række nye datterselskaber som eksempelvis SAS Connect, der skal tage kampen op med lavprisselskaber som Ryanair. Og indtil videre er det her, SAS ansætter.

Flypersonalet skal altså teknisk set søge job i det nye selskab, hvis de vil tilbage på arbejde. Og ifølge formand for DPF Henrik Thyregod er det til en langt ringere overenskomst.

- Det er samme fly, samme ruter og samme selskab, som sælger billetterne. Man flytter bare produktionen for at omgå vores overenskomst, og den sag tager vi til arbejdsretten, siger han til TV 2.

Topchef: SAS kæmper for at overleve

Hos SAS fortæller topchef Anko van der Werff til Finans, at luftfartsselskabet står i en alvorlig situation på grund af coronakrisen.

På trods af en milliardstor saltvandsindsprøjtning fra den danske og svenske stat, der hver ejer 21,8 procent af selskabet, flyver det stadig med historisk store underskud.

- SAS kæmper for at overleve. Når jeg ser, hvordan markedet er nu, hvordan vores kunder ændrer sig, og størrelsen af vores gæld, står det fuldstændigt klart, siger Anko van der Werff til Finans.

Samtidig har SAS indtil nu tjent en stor del af sine penge på forretningsrejsende. Men efter pandemien forventer man fremover langt færre af den slags kunder.

Og selvom SAS har forståelse for de ansattes frustration, er der derfor ingen vej uden om store forandringer. Det er nemlig ingen naturlov, at SAS kommer til at overleve, skriver selskabet i en mail til TV 2.

- Uden et konkurrencedygtigt SAS kan vi hverken sikre nuværende eller nye arbejdspladser i Skandinavien, skriver SAS blandt andet.

Alligevel har krisehåndteringen allerede gennem de seneste uger fået SAS-ansatte til at demonstrere foran både det svenske og norske parlament.

Og senest har Anko van der Werff meldt ud, at de større fagforeninger vil blive indkaldt til forhandlinger, der skal sikre "fleksibilitet, effektiviseringer og lavere omkostninger".

- Man kan ikke danse tango med brækkede ben

Ifølge Henrik Thyregod fra Dansk Pilotforening er man klar til at mødes med Anko van der Werff om forhandlingsbordet.

De ansatte har nemlig stor forståelse for SAS' økonomiske vanskeligheder, lyder det. Men det undskylder ikke den måde, selskabet lige nu behandler sine ansatte på, mener Henrik Meiner fra HK.

- Der skal laves aftaler med fagforeningerne, for det er noget, vi skal løse sammen. Det er en hård tid for branchen, men det er ikke det vilde vesten, siger han.

Henrik Meiner anerkender også, at luftfarten har det svært.

Men samtidig understreger han, at HK's medlemmer ikke vil være "prøveklud" for, hvor meget der kan spares på de ansatte.

- Vi vil ikke være med til at finde løsninger, hvis vi får vredet armen om. Vi vil gerne forhandle, men man kan simpelthen ikke danse tango med brækkede ben, siger han.