Business

Ansatte raser over SAS: Sagde nej til en pose penge og skal nu søge deres egne job

SAS afviser at have gjort noget forkert. "Vi må se realiteterne i øjnene", siger koncerndirektør.

Da pandemien ramte sidste forår, og tunge restriktioner tvang alle fly ned på jorden, blev hundredvis af ansatte i luftfartsselskabet SAS sat over for et valg.

De kunne enten vælge at blive fyret, få deres fratrædelsesgodtgørelse og finde noget andet at lave – eller de kunne vælge at blive sendt på ulønnet orlov med en forventning om, at de kom tilbage i flyene, når det igen var muligt at rejse.

Knap 600 kabineansatte valgte den ulønnede orlov, i håbet om at de kunne komme hurtigt i gang igen, når restriktionerne blev løftet.

De er meget frustrerede og i oprør

Christa Ceré, formand i fagforeningen CAU

Men halvandet år senere er det langtfra gået, som de havde håbet.

Dels er ingen af de næsten 600 ansatte blevet kaldt tilbage på arbejde, og dels er der udsigt til, at de skal søge deres eget job på ny, hvis de vil tilbage i SAS-flyene.

Det fortæller Christa Ceré, der er formand for fagforeningen for kabineansatte i SAS, CAU.

- De er meget frustrerede og i oprør. Hele idéen var, at SAS kunne spare nogle opsigelsesvarsler, som for virksomheden ville have kostet store summer, og at medarbejderne kunne blive kaldt tilbage, når produktionen kom tilbage. Nu ser det alligevel ikke ud til at være SAS' plan, siger Christa Ceré til TV 2.

Samme job, dårligere vilkår, mener fagforening

Sagens kerne er et nyt datterselskab under SAS, som hedder SAS Connect. Her er fokus, ifølge SAS' ledelse, på at tage kampen op med lavprisselskaber som Ryanair.

Det er nemlig feriegæsterne, der først er vendt tilbage i flyene, og her betyder prisen mere, end den gør for forretningsrejsende. Derfor er det de ansatte i denne del af SAS, der lige nu bliver hentet tilbage på arbejde.

SAS-koncernen

  • SAS-koncernen består af flere selskaber og hedder overordnet set "SAS Group".
  • Det mest kendte datterselskab er nok Cimber Sterling, der er gået konkurs. SAS Cargo og SAS Ground Handling er to af de nuværende datterselskaber i SAS-koncernen.
  • SAS Connect Crew er også et datterselskab.
  • Datterselskaberne har typisk selvstændig ledelse, men ofte SAS som eneejer.
  • SAS Group er børsnoteret, men den danske og den svenske stat ejer også en større andel (21,8 procent hver).

De 573 kabineansatte, der sidste forår gik med til en ulønnet orlov, skal altså teknisk set ansættes i det nye selskab, hvis de vil tilbage på arbejde lige nu – også selvom jobbet består af lignende opgaver og foregår på de samme fly som før pandemien.

- Det betyder, at de kollegaer, der er på orlov, skal søge de her stillinger på lige fod med alle andre. Til gengæld er de nødt til at opsige deres nuværende stilling. Så de går glip af deres opsigelsesvarsel, for at de kan søge det samme job, siger Christa Ceré fra CAU.

Vi må se realiteterne i øjnene

Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS

Hun mener samtidig, at de løn- og arbejdsvilkår, de ansatte i SAS Connect bliver tilbudt, er ringere end de vilkår, de næsten 600 kabineansatte er på nu.

- Så det er samme job, bare til dårligere vilkår, siger hun opsummerende.

SAS: En ny virkelighed

Ifølge SAS' koncerndirektør, Simon Pauck Hansen, har pandemien og dens økonomiske omkostninger ændret flybranchen fundamentalt.

- Når vi kigger frem, er der helt andre vilkår for SAS, hvis vi skal drive et luftfartsselskab, der kan konkurrere med andre efter pandemien. SAS overlever alene som koncern, hvis vi kan drive en konkurrencedygtig flyvirksomhed, siger Simon Pauck Hansen til TV 2.

Som en del af den aftale, SAS og de ansatte indgik sidste år, blev der lagt op til, at de ansatte kunne komme tilbage, hvis virksomheden fik brug for flere ansatte end dem, de havde skåret personalestaben ned til.

Simon Pauck Hansen mener dog, at pandemien har ændret så grundlæggende på luftfartsindustrien, at virkeligheden i dag er en anden, fordi konkurrencen er blevet skarpere og de forretningsrejsende færre.

- Da vi lavede den her aftale, havde vi en forventning om, at markedet efter pandemien ville se ud, som det gjorde inden pandemien. Det er ikke tilfældet, og det betyder, at vi må se realiteterne i øjnene, siger koncerndirektøren.

Han understreger samtidig, at "alle er velkomne til at søge stillingerne. Både dem, der kommer nu i første omgang, men også de stillinger, der ligger de kommende år".

Piloter står med lignende problem

Fredag kunne norske NRK fortælle om en lignende utilfredshed blandt SAS’ piloter.

Cirka 560 piloter mistede deres arbejde hos SAS sidste forår, men mange havde en forventning om at kunne komme tilbage, når flyene igen kom på vingerne.

Nu ansætter SAS dog piloter til datterselskabet SAS Connect, og her er det et krav, at piloterne kan flyve en særlig flytype.

Hvis ikke SAS følger med, kommer de ikke til at tjene penge i fremtiden

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank og ekspert i luftfartsbranchen

NRK har snakket med en pilot, der ikke har certifikat til denne flytype, og som mener, at det vil koste ham mellem 400.000 og 500.000 norske kroner af egen lomme, hvis han skal efteruddanne sig til flytypen.

Det har fået Norsk Flygerforbund til at anklage SAS for løftebrud, ligesom Arbeiderpartiet – der vandt regeringsmagten i Norge ved valget i sidste måned – har opfordret SAS til at droppe løsningen, hvor SAS-piloterne skal ansøge om at få deres gamle arbejde tilbage.

Over for NRK afviser SAS dog at have gjort noget forkert.

SAS risikerer at blive efterladt ved gaten

Kampen mellem de ansatte og luftfartsselskaberne er ikke ny eller isoleret til SAS.

Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank og ekspert i luftfartsbranchen, kan godt forstå, hvis nogle ansatte sidder "med en mærkelig smag i munden".

- Men hvis de løfter blikket og ser, hvad der sker i resten af branchen, vil de opdage, at SAS er flere skridt efter konkurrenterne i forhold til at udnytte coronakrisen til at skabe bedre konkurrencemuligheder, siger Jacob Pedersen.

Han fortæller, at flyselskaber over hele Europa har brugt pandemien til at sænke ansattes løn eller på anden vis forringe deres vilkår.

Resultatet, mener flyeksperten, er, at SAS risikerer at blive efterladt ved gaten, hvis ikke de også strammer sikkerhedsselen ind.

- Alle konkurrenterne har bevæget sig på overenskomsterne, og hvis ikke SAS følger med, kommer de ikke til at tjene penge i fremtiden. Og så lever man altså på lånt tid.