Business

Lego bygger stort overskud – sælger næsten lige så meget som konkurrenterne gør tilsammen

Legos direkte konkurrenter, Hasbro og Mattel, har en samlet aktieværdi på mere end 125 milliarder kroner. Men den danske virksomhed overgår dem.

Mens coronakrisen har været dyr for nogle virksomheder, er historien en helt anden for den danske legetøjsgigant Lego.

Virksomheden fra Billund har netop offentliggjort sine tal for første halvdel af 2021, og her er flere regnskabsrekorder.

Eksempelvis blev Legos driftsresultat mere end fordoblet sammenlignet med samme periode sidste år, ligesom omsætningen slog rekord.

- Vi er meget tilfredse med vores fremskridt på alle områder i løbet af første halvår af 2021, udtaler Lego-koncernens administrerende direktør Niels B. Christiansen i regnskabsmeddelelsen.

Slår konkurrenterne

Mens Lego er ejet af familien Kirk Kristiansen, der grundlagde firmaet, peges der typisk på de børsnoterede virksomheder Hasbro og Mattel som de direkte konkurrenter.

Sammenligner man Legos regnskabstal med disse, fremstår det om muligt endnu mere tydeligt, hvor godt et halvår det danske selskab har haft.

Mattel har således omsat for cirka 12 milliarder kroner på årets første seks måneder, mens tallet for Hasbro lander på knap 14,3 milliarder.

Dermed er Legos omsætning på 23 milliarder kun en smule under det samlede Hasbros og Mattels samlede salg.

Resultatet skal ses i lyset af, at både Mattel og Hasbro typisk klarer sig bedre i anden halvdel af året, men det viser alligevel noget om størrelsesforholdet mellem tre af de store spillere på legetøjsmarkedet.

Det er samtidig værd at bemærke, at markedsværdien – den samlede værdi af aktierne – i Mattel og Hasbro er henholdsvis 43,2 og 82,5 milliarder kroner.

Vinder på flaskehalse

Lego-koncernens direktør Niels B. Christiansen peger på flere ting, der har været til virksomhedens fordel de seneste måneder.

Dels er størstedelen af Lego-butikkerne verden over genåbnet efter, at de måtte lukke ned i forbindelse med coronapandemien.

Samtidig er det lykkedes med større fokus på onlinehandel og ydermere har Lego takket været ”en robust, global forsyningskæde” været mindre påvirket af flaskehalse i den internationale shippingbranche end andre.

Det skyldes blandt andet, at Lego producerer flere steder, hvorfor de er mindre afhængige af at få deres varer fragtet over verdenshavene. Det har ellers fået flere andre legetøjsproducenter til at hæve priserne, men tidligere har Lego selv afvist, at de ville følge trop.