Pris på brugte biler tager himmelflugt - en model er i snit steget 50.000 på et år
Ekspert forventer, at prisstigningen på brugte biler vil fortsætte et godt stykke ind i 2022.
Man siger, at en bil taber værdi, så snart den er kørt ud ad garagen - men sådan er det ikke længere.
Prisen på brugte biler er nu så høj, at man kan have tjent penge på at køre rundt i sin brugte bil, hvis den er købt inden for det sidste år.
Sådan lyder det fra Ilyas Dogru, der er chefkonsulent i FDM, Danmarks største interesseorganisation for bilejere:
- Vi har aldrig set det før. Brugte biler stiger så meget, at flere er mere værd i år, end de var sidste år, siger han.
I gennemsnit er prisen på en brugt bil steget med 12 procent det seneste år, viser tal fra Bilbasen.dk. Samtidig er udbuddet faldet med 28 procent.
Derfor har værdistigningen overhalet afskrivningen af de brugte biler i visse tilfælde.
Hos Bilbasen.dk, der overvåger prisudviklingen på markedet, er antallet af brugte personbiler til salg faldet med 30 procent.
Det lille udbud af brugte biler, får værdien af dem der er til salg til at stige.
- Et værditab, der normalt er på brugte biler, ser man derfor ikke længere og i nogen tilfælde, betyder det, at man kan køre gratis i et år, siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.dk.
Få nye biler gør de brugte mere eftertragtede
Det er den afledte effekt af, at der lige nu er op til et års ventetid på nye biler, der smitter af på brugtvognsmarkedet.
Den lange ventetid på nye biler får nemlig forbrugere til vente længere med at sætte deres egne brugte biler til salg.
Ifølge FDM er leveringstiden længst på nye elbiler. Skodas elbil 'Enyaq' er der 13 måneders ventetid på lige nu.
- Leder du efter en specifik bil, kan du komme til at vente længe. Særligt hvis du har særlige ønsker til ekstra tilbehør, siger Ilyas Dogru.
Mangel på mikrochips
Det er særligt den globale mangel på mikrochips, der har lammet bilindustrien og sat produktionen på pause flere steder. Chipsene bruges i alt fra gearsystemerne til speedometre og instrumentbræt.
Det anslås, at manglen på chips kommer til at koste den globale bilindustri 110 milliarder dollars bare i 2021.
Nedlukningen af store dele af verden under covid-19-pandemien har skabt flaskehalse ved flere af de havne, hvor mikrochipsene sendes afsted fra.
Yderligere har et fabriksnedbrud efter en brand hos en af verdens største chipproducenter i Japan forstyrret chip-produktionen.
Prisstigning vil fortsætte
Til trods for den hidtidige himmelflugt, har vi næppe set prisen på brugte biler toppe endnu, vurderer Jan Lang fra Bilbasen.
Han henviser til, at efterspørgslen af de eftertragtede mikrochips ikke begrænser sig til bilbranchen, og at producenter af alt fra mikrobølgeovne til Playstations slås om de få chips, der er.
Det er ifølge Jan Lang først, når udbuddet af mikrochips har normaliseret sig, at udbuddet af nye såvel som brugte biler vil normalisere sig - og først herefter vil prisen på biler falde.
- Vi vil se prisen på brugte biler fortsætte med at stige et godt stykke ind i 2022, da antallet af nye biler fortsat er lavt, siger han.