Business

Én af verdens dårligste idéer er blevet til et milliardeventyr

På årets første seks måneder har Crocs Inc. omsat for næsten lige så meget, som de gjorde hele sidste år.

Et ordsprog siger, at hvis noget ser dumt ud, men det virker, så er det ikke dumt.

For de ofte udskældte og omdiskuterede Crocs-sko kunne man måske omskrive ordsproget til dette:

Hvis noget bliver kaldt en dårlig idé, men tjener styrtende med penge, er det ikke nogen dårlig idé.

Efter nærmest at have været symbolet på dårlig stil er firmaet bag skoen, Crocs Inc., nemlig i gang med et comeback af den slags, Hollywood laver film om. Et comeback, der kan ses i gadebilledet og ved modeshows, men som så sandelig også kan aflæses i regnskabsbøgerne og på aktiemarkedet.

Siden sidste forår er værdien af Crocs Inc. således blevet ottedoblet, så skofirmaet i dag er mere end otte milliarder dollars (over 50 milliarder danske kroner) værd.

Samtidig er de økonomiske nøgletal skudt så meget i vejret, at man er nødt til at spørge sig selv, om så store summer egentlig kan tage fejl.

En af de dårligste idéer nogensinde

I 2010 udpegede det anerkendte Time Magazine ellers Crocs som én af de 50 værste opfindelser nogensinde.

Udover de bløde sko var blandt andet subprime-lån, der spillede en hovedrolle i 00’ernes finanskrise, asbest, der er blevet forbudt, fordi det kan forårsage alskens sygdomme og spam-mails på listen.

dårlig stil blev Crocs anset for at være.

Men som TV 2 tidligere har kunnet fortælle, ser fortællingen om det tit farverige fodtøj ud til at være vendt.

Den britiske avis The Guardian har kaldt Crocs for ”sommerens sko” i 2021, og popstjerner som Justin Bieber, Ariana Grande, Pharrell Williams og Nicki Minaj er alle blevet set i skoene, der engang var non grata i modeverden.

Samtidig har modehuset Balenciaga tidligere på sommeren præsenteret sit bud på en Crocs-stilet.

- Dumt fodtøj, men fremragende markedsføring, skrev mediet Quartz dengang om mødet mellem Crocs og haute couture.

Rekordresultat

Crocs Inc. blev grundlagt i den amerikanske delstat Colorado for 19 år siden. I dag er virksomheden vokset til omtrent 4600 ansatte og et salgsnet, der strækker sig over hele verden.

I tiden inden finanskrisen havde de skridsikre sko deres første storhedstid, men denne gang er salget og overskuddet endnu større.

Fra januar til juni i år har Crocs Inc. således omsat for mere end 1,1 milliarder dollars (cirka syv milliarder kroner), hvilket er en stigning på cirka 75 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

De sidste ti år har Crocs’ omsætning ellers ligget nogenlunde stabilt på cirka 1,1-1,3 milliarder dollars om året, men det forventer virksomheden nu at overgå i stor stil.

Det er dog ikke kun salget, der er steget for Crocs Inc. i første halvår af 2021. Kigger man på virksomhedens bundlinje – hvor mange penge, der er tilbage, når alle udgifter er trukket fra – lander man på godt 417 millioner dollars.

Det svarer til lidt mere end 2,5 milliarder danske kroner og er en seksdobling sammenlignet med overskuddet i samme periode sidste år.

Men hvor stammer al den nye kærlighed til Crocs så fra?

Hvis du har et brand med en masser haters, så bliver det endnu mere interessant at samarbejde med

Andrew Rees, topchef for Crocs Inc.

Da TV 2 i sidste måned kiggede på skoene som modefænomen, lød det fra flere sider, at det særligt var de unge – den såkaldte Generation Z født mellem 1997 og 2005 – der havde taget Crocs til sig.

- De unge har ikke det samme negative syn på skoene, og samtidig ligger det i unges natur, at de skal gøre oprør, lød forklaringen fra Frederik Lenz, der er kreativ direktør i bureauet Holidays og tidligere moderedaktør på Euroman.

Netop trodsreaktionen pegede Crocs Inc.'s administrerende direktør, Andrew Rees, også selv på sidste år, da Forbes Magazine skrev en større artikel om virksomheden.

- Hvis du har et brand med en masse haters, så bliver det endnu mere interessant at samarbejde med. Når Balenciaga kontakter os, er det ikke fordi, vi er de bedste fodtøjsproducenter i verden. De gør det på grund af den polariserende natur i brandet og den historie, der opstår ved det, sagde Andrew Rees og kaldte det ”en sand win-win”.