Business

Kinesiske elbiler strømmer til Danmark

Salget af elbiler stiger, og kinesiske producenter er begyndt at udfordre den etablerede bilindustri.

Det seneste halve år har flere kinesiske bilproducenter lanceret elbiler i Danmark, og de er allerede begyndt at udfordre den etablerede bilindustri og ikke mindst Tesla. Blandt andet fordi de er skarpe på prisen.

Men det skyldes ikke bare prisen. Ifølge Mikkel Thomsager, som er chefredaktør på Bil Magasinet, skal man ikke undervurdere betydningen af, at de kinesiske virksomheder kommer med erfaring fra verdens største hjemmemarked og er helt i front på teknologien.

- Kina er rigtig langt fremme på elbiler, og nu vil de gerne eksportere til Europa. De er 100 procent bevidste om, at hvis man skal ind på det her marked, så skal pris og kvalitet stå i forhold til hinanden, og de er nødt til at være lidt billigere end konkurrenterne fra Europa og USA, siger Mikkel Thomsager.

Det er især tre kinesiske mærker, som begynder at tiltrække opmærksomhed i de danske salgsstatistikker. Ifølge De Danske Bilimportører har det tidligere britiske MG i år solgt 107 elbiler i Danmark, Maxus har solgt 49, mens der indtil videre er blevet købt 37 AiWays.

Volkswagen sælger mest

Der er dog stadig et stykke vej op til de bedst sælgende. Tesla har solgt 1111 biler i Danmark i år, mens Volkswagens topper med salget af 2022 elbiler.

AiWays er en af de nye kinesiske producenter, som på rekordtid har udviklet biler til det vanskelige europæiske marked, blandt andet ved hjælp af ingeniører og designere med erfaring fra Volvo.

Bilen koster omkring 330.000 kroner med den store udstyrspakke, hvilket gør den billigere end en tilsvarende bil fra Volkswagen.

Men bilen sælger ikke sig selv alene af den grund.

Virksomheden V Holm Jensen i Odense er en af 11 udvalgte Suzuki-forhandlere, som forhandler AiWays i Danmark, og det kræver ifølge direktør Anders Østergaard Engelbrecht lidt mere at sælge et ukendt kinesisk mærke til danske forbrugere, som stiller mange kritiske spørgsmål.

- Er det kinesisk. Er det godt nok. Er samlingerne lavet, er det god finish og så videre. Der er måske mange, der kender en eller har hørt historien om nogen, der har været i udlandet og kommer hjem med noget, der er næsten ægte Gucci, og så lige pludselig går det i stykker, og så står der Made in China, siger han.

Her kom kinesiskejede Volvo med en anden tyngde, da virksomheden i 2020 lancerede det nye elbilmærke Polestar, som også netop er kommet til Danmark.

Massiv satsning i Kina

Det er ikke tilfældigt, at Kina er nået så langt så hurtigt, når det gælder elbiler. Den kinesiske regering har gennem de seneste ti år investeret massivt i innovation og forskellige støtteordninger til industrien i håb om både at skabe grøn omstilling og ikke mindst nye arbejdspladser.

Det har skabt en eksplosion i antallet af nye elbilproducenter, og der var i 2020 ifølge BBC omkring 400 producenter i Kina. Dertil kommer alle de udenlandske producenter, som er blevet tvunget til at udvikle og producere elbiler i Kina for at få adgang til det attraktive marked.

Indtil for nylig var den eneste adgangsbillet til det kinesiske marked at etablere lokal produktion i partnerskab med en kinesiske virksomhed, og det har været en effektiv metode til teknologioverførsel og beskyttelse af den lokale industri.

I 2019 fik amerikanske Tesla som den første udenlandske bilproducent nogensinde tilladelse til at bygge sin egen fabrik i Shanghai. Det var en klar imødekommelse af den tidligere amerikanske præsident Donald Trumps kritik, men også et symbol på, at Kina selv kan bygge elbiler og derfor tør åbne sit marked.

Boom i investeringer

Det store investeringsboom i elbiler begyndte for et par år siden at vække bekymring hos den kinesiske regering, som i 2019 slog bremserne i og halverede subsidierne til købere af elbiler. Det trak gulvtæppet væk under de svageste producenter.

Derfor er det helt naturligt, at de stærkeste kinesiske producenter nu søger nye muligheder i Europa, hvor der er en voksende appetit for elbiler, mener Mikkel Thomsager.

Mere konkurrence på vej

Det er dog gået hurtigere end han havde regnet med, da han for få år siden oplevede de første kinesiske bud på fremtidens biler.

- De var på ingen måde konkurrencedygtige med de biler, vi har i Europa. Mange af dem var jo dårlige kopier af de biler, vi har i Europa. De kunne slet ikke leve op til hverken mekanik eller teknik eller især måske finish og kvalitet. Også crashtestmæssigt var de langt bagefter de europæiske biler, siger han.

Men med elbilerne har de kinesiske producenter måske ramt den kvalitet og pris, der kræves, for at trænge igennem på det europæiske marked. Alt tyder på, at konkurrencen fra Kina vil blive endnu mere intens i de kommende år. Andre kinesiske mærker som Xpeng og Nio er lanceret i Norge og er også på vej til Danmark.